? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 8 Ogos 2009

Salam ukhuwah...


Dapatkan ecard NasyidFM Disini


Rasanya sudah berbulan tidak bertemu dengan saudara mara sejak awal tahun ini kerana kesibukan praktikum, tutorial dan kursus. Maka pertunangan sepupu pada hari ini telah menemukan kami semua di rumah emak saudara sebelah mak itu. Sekali sekala bertemu seronok juga rasanya. Pelbagai cerita bertukar. Gelak tawa dan gurau senda memenuhi hari bahagia sepupu itu. Justeru terasa indahnya nilai ukhuwah ini. Kesibukan dan keletihan juga hilang begitu sahaja.

Ada setengah orang pernah berkata bahawa tidak guna terlalu baik pada kawan-kawan melebihi saudara mara kerana ketika susah hanya saudara mara yang akan membantu.

Ada juga yang pernah berkata bahawa berbuat baik dengan jiran-jiran berbanding saudara mara berguna kerana jiran-jiran yang akan membantu ketika kenduri kendara dan sakit pening kerana jiran yang paling dekat berbanding saudara mara.

Namun melalui pemgalaman sendiri semua itu tidak dapat dijadikan ukuran untuk sebuah ukhuwah. Ukhuwah tidak memandang dengan siapa perlu dihulurkan ikatan. Juga tidak meletakkan balasan pertolongan atas sebuah ukuwah yang dihulurkan. Jika itu yang diharapkan maka diri akan kecewa apabila tidak mendapat bantuan seperti yang diharapkan.

Adakala seseorang yang hanya dikenali di jalanan sanggup menghulurkan bantuan kerana dia punya keikhlasan membantu atas nama ukuwah kerana Allah taala. Kadang-kadang sampai tefikir kenapa dia sanggup membantu sedangkan kita bukanlah sesiapa dengannya. Itulah nilai IKHLAS yang akan membenihkan ukhuwah.

Tidak salah melebarkan sayap ukhuwah kepada sesiapa sahaja di dunia ini tanpa mengukur sejauhmana nilai ikhlasnya dia berukhuwah dengan kita. Mungkin hari ini dia hanya seorang rakan biasa namun mungkin nilai iklhlas yang dihulurkan maka aura baik itu akan menjadikan dia sahabat pula.

******
Setahun mengenali Du'a di bumi Mesir masih terasa dirinya dekat dihati. Mungkin dia juga terasa begitu walaupun sudah terputus hubungan sejak kuliah usai.

Tiga bulan bertemu Lin di kursus SLG masih mengingatkan dia pada ukuwah pertemuan singkat itu. Semalam dia telefon bertanya khabar tentang diri ini juga rakan-rakan sekursus yang lain.

Jika hati kuat teringatkan seseorang itu tandanya orang itu sedang ingat dan rindukan kita. Maka kerana kata-kata itu kucuba untuk membuktikan kebenarannya. Hasilnya 90% benar kerana beberapa kali sudah kuingat dan rindukan seorang sahabat ini. Ketika itu juga dia akan sms dan telefon tanya khabar diri ini walaupun hanya sekadar tersilap mendail nombor.

"Anie ohh anie tak hilang lagi rupanya sikap tersilap sms dan telefon orang ye...," itu antara kata-kataku pada sahabat lama yang sudah tidak bertemu sejak usai belajar di Mesir beberapa tahun lalu.

Buat rakan-rakan blogger yang baru mengenali blog dan diri yang tidak seberapa ini kuhulurkan SALAM UKHUWAH buat kalian.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...