? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 14 Ogos 2009

Mudahkan urusan


"Nek Yah dah meninggal Zohor tadi," beritahu emak sejurus selepas aku masuk ke dalam rumah ketika pulang dari sekolah.

"Inna lillah hi wa inna ilahi ra'jiun," lafazku seusai mendengar khabar itu dari emak.

Aku tidak terkejut sangat dengan berita tersebut kerana nenek saudara sebelah abah itu telah koma 2 minggu dalam usia 90 lebih. Wajahnya ketika meninggal juga tidak berubah seperti wajahnya ketika koma seperti yang kulihat 2 minggu lepas.

"Ustaz Asri pon meninggal dah no," beritahu mak lagi ketika aku duduk bersebelahannya.

"Ustaz Asri mana?" aku mula bertanya kerana terlalu ramai ustaz yang bernama Asri kukenali.

"Ustaz Asri Rabbani," emak menjawab sambil tersenyum kerana mungkin tersedar maklumat yang disampaikan tidak lengkap.

"Inna lillah hi wa inna ilaihi ra'jiun...yaka?...sakit apa?...bila?...ishh tak sangka no," bertubi-tubi soalan kutanya kepada emak yang menceritakan serba sedikit detik-detik pemergian vokalis kumpulan Rabbani itu setakat yang dia tahu.

Aku terkejut walaupun hakikat usia dan masa kematian akan berlaku bila-bila sahaja seperti yang telah tersurat tanpa pengetahuan manusia. Namun sebagai manusia pemergian secara tiba-tiba itu agak mengoncangkan rasa terkejut tanpa tanda awal yang terzahir. Sekaligus terimbau pemergian allahyarham Salleh kumpulan Hijjaz dan Zairi kumpulan Raihan beberapa tahun dahulu.

"Hmm...kiranya setiap anggota kumpulan nasyid otai ada yang meninggallah no," kata emak kepadaku yang menyedarkanku dari lamunan imbauan terhadap kisah pemergian mengejut anggota Raihan dan Hijjaz itu.

"Allah ambil awal penyanyi-penyanyi nasyid ni," mak mengeluarkan kenyataan.

"Allah sayangkan depa mak lagi pun depa pergi dalam keadaan yang baik maka kita doakan agar arwah ditempatkan di kalangan hamba-hambaNya yang soleh.

Kak Ngah pernah kata bahawa mudah berurusan dengan kumpulan Rabbani. Ketika itu Kak Ngah masih di UKM. Sebagai seorang tenaga pengurus konsert nasyid yang dianjurkan oleh persatuan pelajar dia mempunyai pengalaman dengan beberapa kumpulan nasyid tanahair yang dijemput. Maka kata Kak Ngah kumpulan Rabbani tidak banyak soal dalam bab penginapan, bayaran dan sebagainya. Maka tidak hairanlah Rabbani menjadi kumpulan nasyid paling popular selama 10 tahun berturut-turut. Bukan hendak memperlekehkan kumpulan yang lain namun cara memudahkan urusan yang diamalkan Rabbani rasanya patut dipraktikkan oleh kumpulan nasyid yang lain.

'Mudahkan urusan orang insyallah Allah akan mudahkan urusan kita.'
Rasanya perlu dimasukkan dalam diari amalan yang patut dilazimi oleh diri.
Sebagai manusia kadang-kadang perkara ini dikesampingkan kerana dibayangi beberapa perkara utama lain.
Jika di bumi anbiyak dahulu perkara ini antara perkara utama yang dilazimi oleh majoriti pelajar. Tarbiah yang diterapkan oleh guru-guru dan sahabat-sahabat sebelum kaki memijak tanah sahara itu.
Sepertimana kita akan mendoakan orang yang memudahkan urusan kita maka sebegitu juga orang akan mendoakan kita yang memudahkan urusan mereka.

Berdoalah selalu agar urusan di dunia dipermudahkan Allah dan dipermudahkan juga perhitungan di akhirat kelak.

2 comments:

naimisa berkata...

apa gaduh2 ayam ke telur dulu...

lalu penyelesaiannya begini.

dan tiba-tiba ayam berkata, "Heh! Akulah dahulu. Baru ada telur itu."


--------------
Semoga roh nenek ustazah dirahmati-NYA.

eva berkata...

hehehe...

cam gitu ek solutionnya...

Amin ya Rabb...semoga dia ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan solehah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...