? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 26 Ogos 2009

Mai dengaq cherita cek sat



Cerita ini hanya rekaan semata dan tidak ada kena mengena dengan orang yang hidup atau yang telah meninggal dunia. Jika ada hanya kebetulan sahaja.

"Makkkkkkk...pukui la cek...cek tau cek bersalah makan di bulan posa depan kawan-kawan cek di sekolah tadi...uwaaa...," raungan makin kuat menggamatkan kawasan perumahan atas tapak sebuah bukit yang ditarah dan diratakan beberapa tahun lalu.

"Ishh...buang tebiat budak ni ada ka suruh pukui dia...tak pernah dibuat oleh abang-abang dan kakak dia sebelum ni kalau buat salah," hati seorang ibu mula terbetik soalan.

"Mak pukui cek biaq jadi pengajaran kat adik-adik supaya depa tak membatalkan posa dengan sengaja ikut hati sesedap rasa ja," airmata dibiarkan membasahi pipi.

"Ishh...bulan posa ni mana boleh pukui...kalau nak sangat kena pukui tunggu lepas raya ni...mak rembat hang dengan rotan ayah hang beli kat pasar senayan ni," tegas dalam ragu-ragu jawapan yang diberikan.

"Laa...mak ni pukui lani baru ada keinsafan kat cek dan adik-adik yang tengok...nanti dah tak dak perasaan apa-apa la pasai dah lama," tangisan kian menjadi sendu berirama padang pasir.

"Ishh...budak ni...cakap banyak pulak...pak hang tak dak pi luaq negara lepas raya baru balik...pak hang yang dok pukui hangpa...tunggu la dia...sabaq sat," jawapan yang berubah membuatkan si anak membuatkan muka confius dua puluh sen.

Kadang-kadang memukul perlu mendidik anak-anak kerana Islam juga mengizinkan memukul anak-anak yang tidak solat bila berusia 10 tahun. Namun merotan atas dasar mendidik bukan atas dasar marah yang turut sama disertai syaitan.

Kamus loghat Kedah:

Cek : panggilan manja buat anak atau orang yang lebih muda.
Pukui : pukul
Rembat : sebat
Senayan : Isnin
Sabaq : sabar
Luaq : luar

Elakkan kontroversi.
Jaga privasi.
Wujudkan motivasi.
Tingkat prestasi.
Harta dan ilmu dikongsi.
Bukan untuk disensasi.
Demi mencari redha Ilahi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...