? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 11 Ogos 2009

Ingat dan mengingatkan

Hari ini bilik guru dipenuhi murid-murid yang sakit secara berturut-turut.
Sebelah pagi murid lelaki tahun 4 sakit pinggang akibat terjatuh dalam longkang. Awal pagi aku menegurnya kerana tidak turut serta bersama kawan-kawannya di padang untuk pendidikan jasmani ketika aku hendak ke tahun 2. Bagiku jika terjatuh yang membabitkan bahagian pinggang termasuk dalam masalah yang perlu diberi perhatian segera. Itu berikutan dengan kes yang pernah terjadi pada rakan yang sama institut perguruan. Rakan yang jatuh tangga itu telah mengalami retak tulang sehingga dia terpaksa duduk untuk sesi pemantauan praktikum. Malah ketika sesi tutorial dan kursus induksi juga dia duduk di atas kerusi yang dilapik dengan narita.

Tengahari murid perempuan tahun 3 pula mengalami demam panas yang menjadi penghuni sofa biru di dalam bilik guru. Itu adalah demam yang dilaporkan kepada guru-guru. Namun sekarang murid-murid yang demam sama peratusnya dengan murid sihat. Tahun 2 sahaja hampir 8 orang murid tidak hadir sepanjang minggu ini. Itu tidak termasuk tanda-tanda demam yang terdapat pada beberapa murid lagi pada hari ini sahaja.

"Murid-murid sekolah sebelah dah ada yang pakai mask," beritahuku pada rakan sekerja merujuk kepada murid-murid sekolah tamil di hadapan sekolahku.

"Ooo...yaka?" jawab guru lelaki yang turut sama berada di dalam bilik guru ketika itu.

"Kita pun kena ambil tindakan berjaga-jaga dengan segera nampaknya," sahut guru Bahasa Melayu pula.

Mangsa H1N1 sudah masuk 32 orang setakat ini. Masyarakat kian panik. Doktor, jururawat dan pekerja hospital pula makin sibuk. Pengeluar topeng mulut pula makin untung menurut kata rakan sekerja. Media sibuk mengiklankan cara menjaga kebersihan dengan betul. PM pula menasihatkan agar orang ramai sebolehnya elakkan diri berada di tempat awam ketika ini.

"Ishh...depa suruh elak dari tempat awam tapi kenapa masih buat kursus itu dan ini...risau juga dalam ramai-ramai tu nanti ada yang sakit dan akan berjangkit pula pada yang lain," rungut seorang guru yang perlu menghadiri kursus sepanjang minggu ini.

"La kalau dah keadaan gawat camni tangguh la dulu konvo ka...apa ka," kata adikku yang ke4 merujuk kepada pelawaan mak saudara kepada tok untuk menghadiri konvokesyen anaknya pada Sabtu ini.

"Tu la...tangguh pun tak pa lagi pun konvo tu sekadar lakonan ja...bukannya dapat lagi ijazah betui," jawab Kak Ngah selaku graduan UKM.

Aku bersikap mendiamkan diri pada perkara yang menjadi pertikaian itu. Hendak disekat semua nanti lumpuh pula segala aktiviti. Jawabnya tawakal sahaja. Disamping berusaha mengelakkan penyakit tersebut. Itu yang kukatakan pada seorang rakan.

Penawar H1N1 (dengan izin Allah):

1. Surah al-Fatihah
2. Surah al-Muawwizat ( 3 qul : al-Ikhlas,al-Falak,an-Nas )
3. Ayat Kursi
4. Ayat al-Hasyr 21-24 (Lau anzalna )
5. Selawat syifa'
6. Doa hajat khususi ( apa yang dihajatkan )

Dibaca dan ditiup pada air. Air itu diminum dan dijelum.

Ini apa yang kudapat melalui blog seorang ustaz yang diambil dari Ust. Haron Din. Perkara yang baik ini perlu disebarkan. Selain sebagai penawar ia juga sebenarnya mengajak kita sebagai hamba yang sering leka agar kembali kepada tuhan pencipta. Selain wabak, ada sesuatu yang Allah mahu semua hamba-Nya muhasabah, memperbetulkan dan mencari hikmah di sebalik semua yang berlaku ini.

Sejarah juga telah melakarkan bahawa bala dan ujian itu datang dalam berbagai cara. Jika tidak bencana alam maka wabak pula yang diturunkan.

Maka masing-masing perlu ingat dan mengingatkan. Dari ini juga dapat disimpulkan bahawa sebagai manusia yang hidup bermasyarakat memang perlu mengingatkan dalam semua aspek perkara terutama berkaitan dengan akidah dan iman.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...