? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 15 Ogos 2009

Puji-pujian



"Puji isteri tu kalau nak dia bahagia dan itu sebenarnya cara nak hargai segala penat lelah dia," nasihat rakan wanita kepada rakan lelaki yang menyatakan rasa kasihan kepada isterinya yang berulang alik dari tempat kerja yang jauh demi menjaga ibunya yang uzur.

"Ermm...isteri ni kalau suami puji pun kira ok dah campur ayat-ayat cinta sikit...segala penat dia hilang...tak payah beli hadiah mahal-mahal," sampuk rakan seorang lagi.

"Kuat sungguh kuasa pujian rupanya yang selama ini hanya kecil peranannya bagiku," hati ini berkata-kata sendirian.

*************
"Kuwais ya ukhti," hatiku berkembang kuncup mendengar pujian Du'a terhadap bacaan al-Quranku walaupun sebenarnya hatiku menolak pujiannya pada realitiku kerana kutahu sifat arab memang suka memuji. Bukan sekadar aku malah hampir semua sahabat-sahabat dalam kumpulan stadi pada hari itu dipujinya.

Itu tidak termasuk lagi memuji kecantikan walaupun sebenarnya bangsa mereka lebih cantik. Juga memuji pada sekecil-kecil perkara yang dilakukan yang tidak sangka akan mendapat pujian.

*************
"Yang lawa pakai cermin mata tu tolong baca ayat baris mula pelajaran hari ini," mata yang lelap kerana mengikut jam biologi terus celik kerana arahan yang dimulai dengan pujian itu.

Bukan setakat pada seorang malah semua pelajar mendapat pujian pada setiap malam oleh arwah Ustaz Shaari yang berdarah campuran melayu dan arab Yaman itu.

"Ustaz tu memang suka puji orang ka?" kusoal rakan senior merangkap kerani di Madrasah Hidayah itu.

"Ustaz memang lagu tu, jadi perasan sat kita ni...hehe...tapi tu la kalau dia tak buat lagu tu mana mampu celik mata tadah kitab jam 1 sampai 2 pagi," kepalaku angguk tanda setuju tujuan ustaz itu memuji pelajarnya.

**************
"Sebagai cikgu kita ni kena rajin memuji...budak-budak kena puji pun seronok dah,"kata seorang pensyarah.

Siapa yang tidak bangga bila dipuji (bangga kerana rasa dihargai...nau'zubillah bangga sehingga menimbulkan riak).
Namun seringkali terlupa apabila hendak memuji.
Tidak adil namanya apabila mengharapkan tetapi sukar hendak memberi.

"Tengok ni tulisan Anis kemas dan cantik macam orangnya," pujian kuberi kepada murid tahun 2 sebagai dorongan kepada murid sekelasnya.

"Bagus Aiman dapat jawab soalan yang susah ni...semua tepuk tangan untuk Aiman," wajah Aiman berona merah sambil tersenyum bangga dengan pujianku itu.

Itu antara pujian yang pernah kuberikan.
Nampaknya kerana dialog tiga rakan di atas aku kena mengingatkan diri agar kerap memuji anak-anak kecil itu sebagai tanda penghargaan terhadap usaha dan kejayaan mereka. Juga sebagai dorongan dan motivasi untuk terus berusaha dan kepada murid lain agar mengikut jejak yang sama.

********
Selain kad dan sticker penghargaan yang dibekalkan oleh guru besar kepada setiap guru aku juga menggunakan cop berwajah kartun seperti Cinderella, Mickey Mouse dan Pooh ketika menanda buku latihan. Jumlah cop dikira berdasarkan jawapan betul. Setelah itu mereka akan membandingkan jumlah yang diperolehi. Ia nampak kecil di mata aku seorang dewasa namun besar di mata anak-anak kecil itu.

Hasilnya juga murid-murid semakin rajin menyiapkan latihan yang diberikan dengan segera. Malah murid-murid pemulihan juga cuba menyiapkan latihan berbanding dahulu yang sering diabaikan.

***Ada yang memuji demi mengharapkan sesuatu. Contohnya memuji untuk memiliki sekeping hati sebelum halal. Bila sudah dimiliki dengan halal makin kedekut memberi pujian. Rasanya memuji dalam kedaan halal lebih baik kerana ikatan itu tidak akan mengundang rasa bahagia palsu yang melaghakan.

2 comments:

MOMMY CGG berkata...

salam:) miez suke ayat kamu nie eva:)

"memuji dalam kedaan halal lebih baik kerana ikatan itu tidak akan mengundang rasa bahagia palsu yang melaghakan"

eva berkata...

pujian kembali kepada Allah yang memberi peringatan kepada diri agar dapat dikongsi bersama orang lain...

Allah a'zim...

semoga kita terhindar dari bahagia yang dimanipulasi syaitan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...