? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 17 Ogos 2009

Masa dan kita


"Ya Allah, dah pukul 11.10 ka,erm...dah nak masuk kelas pon...cepatnya masa berlalu," sambil tangan rancak mengambil beberapa buah buku lalu cikgu itu menuju ke kelas.

"Cepat mandi tu, dah nak habis waktu solat ni, waktu bukannya tuggu kita...tak baik melambatkan solat," laung ibu awal 50an kepada anak bongsunya di suatu petang menghampiri senja.

"Laa...hari ini dah masuk pertengahan bulan...lupa pula nak bayar ansuran kereta bulan ini," seorang lelaki berkata kepada isterinya.

"Ermm...dah besar anak-anak kita tu...rasa macam baru semalam bangun bancuh susu untuk diorang," kata seorang wanita muda sambil tersenyum.

"Ishh...dah 2 tahun arwah Makcik Nab meninggal, sat saja rasa," tutur mak kepadaku dan Kak Ngah yang rancak dengan gamenya.

"Aik...dah hari Khamis, sat sangat masa berlalu dah nak hujung tahun pon," hati berbicara tentang masa yang kian cepat berlalunya.

Perhimpunan hari Ahad sekejap sahaja sudah menulis pula rancangan pelajaran pada hari Khamis untuk Ahad minggu seterusnya.
Pelik celik sahaja rasanya perjalanan masa sekarang.
Bangun tidur bersiap untuk ke sekolah dan sekejap sahaja bertemu kembali malam untuk melelapkan mata bagi merehatkan badan untuk bertemu siang keesokannya.
Terlalu pantas masa berlari meninggalkan manusia yang bertatih melangsaikan semua amanat dan tanggungjawab sebagai hamba dan manusia bermasyarakat.
24 jam jarum berputar tetap sama sejak dahulu namun perbezaan masanya dirasai.

"Dulu posa lambat sungguh nak berbuka...lani tak berasa tengok-tengok dah azan Maghrib," mak menyingkap sejarah puasanya semasa kecil.

'Singkatnya hidup umpama azan dan iqamat'
Itu bunyi sms oleh seorang rakan ketika di kolej dahulu.
Sebab itulah masa juga kian singkat sebagai peringatan hidup ini singkat dengan umur dunia juga amatlah singkat.

Singkatnya masa ini sebenarnya masih dapat diselesaikan segala amanat dan tanggungjawab sebagai hamba sekaligus manusia dengan adanya keberkatan.
Maka dengan itulah kita dapat tengok ada manusia yang mampu menyelesaikan segala urusan akhirat dan dunia. Malah punya kesempatan menambah amalan di keheningan malam.

Bila sedar masa ini cepat berlalu mula datang kesedaran bahawa singkatnya masa dan hidup ini tidak patut berlengah pada kebaikan. Juga perlu meninggalkan segala salah yang sering berulang sesegera mungkin.

Jaga hubungan dengan pencipta.
Malah lupakan sengketa sesama manusia dengan berbaik sangka.
Musahabah diri sepanjang masa agar kelalaian bertemu kesedaran dan taubat memohon keampunan.

***************
Sekejap sahaja rasa setahun lebih menghadapi kesibukan, kursus sudah selesai.
Di SKBS juga sudah mempunyai dua anak.
Hanya beberapa bulan lagi bakal mendapat anak ketiga pula bagi program j-Qaf ini.
Anak sulong (tahun 2 al-Farabi) juga makin matang dan disiplin. Saling mengenali sikap dan perasaan sesama sendiri banyak membantu kelincinan p&p. Kasih sayang juga kian utuh mengikut hubungan usia masa.
Namun anak kedua (tahun1 al-Razi) masih perlu banyak diasuh. Masih perlu ruang mengenali. Menyemarakkan sayang agar hubungan itu secara tidak langsung menyerap segala didikan dengan mudah.
Semuanya dengan izin Allah. Sebagai manusia tidak mempunyai kuasa mengubah sesuatu tanpa pertolongan dan bantuan Yang Esa.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...