? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 22 Ogos 2009

Perang nafsu


Bait Khaulah Azwar, Assofira, Iskandariah, Mesir 2003.

Jarum jam menunjuk ke angka 10 pagi. Jalan masih lengang dari jerik pekik penjaja. Tapak kaki masih tidak kedengaran menapak jalan tar penghubung antara jalan ke bahri (laut) menuju ke jalan rel keretapi. Kedai masih tutup. Cuma kedengaran beberapa buah kereta lalu lalang. Itu pun kerana rumah sewa ini hanya beberapa meter dari jalan utama.

Orang Mesir umpama kelawar. Malam berjaga sehingga sepertiganya juga sudah hilang sunyinya untuk bersama pencipta sahaja. Mendengar suara-suara mereka pulang dan pergi ke Bahri untuk menikmati musim panas semaksima mungkin. Siangnya pula tidur sehinggakan jika keluar selepas Subuh dirasakan seperti diri tersesat di daerah tiada penghuni. Hanya alam berbicara sepi.

Sungai Petani, Kedah, Malaysia 2009.

Jarum jam di angka 10 pagi. Jalan masih lenggang dari suara jiran-jiran yang selalu berbual. Hari pertama bulan tarbiah masing-masing mencari redha-Nya. Bingit enjin kereta dihidupkan juga masih tidak kedengaran. Suasana damai melebihi bulan lain. Hari pertama Ramadan yang jatuh pada hari cuti. Benar-benar bermakna buat kanak-kanak yang belajar menahan diri buat pertama kali. Juga sesuai buat hamba yang mahu memulakan kewajipan ini dalam hidup. Satu rahmt dari tuhan Yang agung. Tidak pernah menyusahkan hamba-Nya sama sekali.

Kesunyian ketika matahari hampir meninggi ini mengingatkan pada suasana di bumi arab dulu. Kesunyian mereka kerana itu cara mereka. Jangan pula kesunyian kita ketika Ramadan ini kerana menyalah tafsirkan bulan ini adalah bulan rehat besar-besaran. Bulan ini bulan bagi merehatkan perut yang bertugas selama 11 bulan. Tugas memproses dan mengasingkan segala makanan yang masuk. Adakala tanpa had kuantiti dan masanya. Biarlah ia sahaja berehat sedangkan anggota lain perlu bertugas seperti biasa. Mungkin perlu lebih aktif. Ini bulan tarbiah bagi memulakan segala yang baik dan meninggalkan yang tidak baik. Maka gandaan amalan bagi itu perlu bagi mendapat janjiNya.

**********
Beberapa tahun lalu aku terkejut bila mana seorang pensyarah tidak bersetuju pelajar qiammulail kerana mengikut katanya akan menyebabkan kurang tumpuan di dalam kuliah kerana lesu akibat kurang tidur.
Namun aku tidak terkejut apabila pensyarah itu mendapat PHDnya di sebuah universiti di United Kingdom walaupun tidak semua yang mendapat ilmu dari sana akan berkata sepertinya.
Lantas minda berputar pada fakta sejarah perang Badar. Para sahabat ketika itu menggunakan tenaga lebih daripada seorang pelajar. Malah berhadapan antara hidup dan maut. Namun malam hari bersujud pada Ilahi. Ahli Badar sendiri terdiri dari hamba yang tidak meninggalkan qiammulail.

Perang itu juga berlangsung ketika Ramadan yang sedikit pun tidak mengurangkan semangat dan tenaga para sahabat berjihad sehingga mencapai kemenangan walau 313 tentera muslim berlawan dengan 950 tentera musyrikin.
Hasil dari puasa siang hari bergabung dengan qiammulail malam hari memberikan kemenangan pada ahli Badar. Ahli Badar yang dijamin ahli syurga.

Amalan wajib dan sunat itu rohnya hanya pada Yang Satu iaitu Allah taala. Jika dilihat secara fizikal maka akan terasa letihnya tanpa diisi makanan dan minuman pemberi tenaga penggerak anggota. Juga tidak bermaya apabila kurang tidur kerana melakukan solat sunat di malam hari.
Sebaliknya makan dan tidur hanyalah penyebab kepada rasa kenyang dan rasa segar itu. Hakikatnya Allah yang memberi rasa-rasa itu.
Sepertimana Dia yang memberi maka tanpa makan dan tidur juga akan terasa nikmat jika apa yang dilakukan itu kerana kewajpan. Disamping demi mendekat diri pada pencipta kerana meletakkan harapan dan pergantungan mutlak hanya pada-Nya.

Perang nafsu adalah peperangan yang senantiasa berlangsung dalam diri hamba yang mencari redha dan cinta-Nya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...