? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 18 Ogos 2009

Menyingkap sempadan IMAN


Bukan senang hendak mendedahkan kejahilan diri sebenarnya kerana ia membuka aib yang dilitupi hijab malu tak bertepi.
Kadang-kadang tidak sedar bahawa diri jahil.

Maka jika sedar bahawa diri jahil itu adalah bonus bagi meneroka jalan lurus bagi melalui denainya mensucikan diri yang selama ini diselaputi lumpur dosa.
Diri yang merasakan jahil senantiasa melawan arus mendabik dada dengan iman dan ilmu yang dimiliki yang memijak dan merendahkan orang yang tidak setaraf (semoga Allah jauhkan kita dari sifat itu).

Setelah menemui jalan kebenaran maka denai-denai taubat itu dilalui dengan penuh harap agar lumpur dosa dihapuskan dengan rahmat Yang Maha Esa. Harapan dipasakkan agar keampunan mengiringi. Moga cahaya rahmat memayungi sehingga akhir usia. Agar usia terhindar dari sekecil-kecil dosa yang diperlaku hati. Juga berakhir hayat dalam husnul khatimah.

Cahaya yang ditemui dikongsi bersama agar denai-denai itu dapat sama dilalui oleh insan lain. Maka kejahilan yang selama ini dibentengi tembok malu diruntuhkan demi sebuah pengajaran bersama. Agar orang lain tidak turut terpesong dalam kejahilan itu. Semoga yang diselubungi kejahilan kembali ke pangkal jalan dengan bimbingan sempadan iman yang telah dirasai. Manisnya hidayah yang dicari pemberian Ilahi.

*************
Seseorang yang datang mengaku dengan rasa malu kerana diri jahil tentang solat sebenarnya menerbitkan rasa syukur dan kagum kerana diusia hujung senja itu dia diberi ingatan agar melaksanakan kewajipan tersebut.
Diri ini juga masih terasa kurang ilmu cara membimbingnya dengan baik.
Maka terasa kejahilan ini dan perlu terus menggali seberapa banyak khazanah ilmu yang tercicir semasa belajar dahulu.

'Pelajaran, pembelajaran dan pengajaran adalah proses sepanjang hayat.'
Kata-kata azimat ini dipegang kukuh dan inilah motivasi dalaman yang merasakan diri tidak terlalu jatuh kerana kekurangan dan tidak terlalu tinggi kerana kelebihan.

***Rasa bersalah menggunakan perkataan jahil kerana ia dirasakan terlalu hina namun kalimah itu merujuk kepada tahap kelemahan dari sudut agama yang mudah dapat difahami kiranya (ya Allah ampunilah jika hambaMu ini bersalah).

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

tahu kelamahan diri dan kemudian menginsafinya adalah RAHMAT.

Hal itu harus disyukuri.

@Naimisa

eva berkata...

yup...rahmat yang tidak terperi yang harus disyukuri...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...