? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 19 Ogos 2009

Dibius membaca



"Ustazah ni Harry Potter pun layan," kata-kata Mimi tahun 4 tidak diendahkan
kerana sibuk melayan murid-murid di kedai buku pada waktu rehat.

Novel Harry Potter siri keempat itu terbengkalai sebentar kerana memberi laluan sebuah buku yang dipinjam dari rakan sekerja disamping sebuah buku dan sebuah novel yang telah lama dibeli oleh Kak Ngah. Perubahan angin itu bukan sekadar hendak melarikan diri sebentar dari Hogwarts yang penuh dengan tipu helah yang berselirat. Malah hasil pembacaan 2 buah buku dan sebuah novel itu juga mampu menaikkan semangat dan motivasi diri yang sedikit menurun. Semoga penulisnya mendapat ganjaran daripada ilmu dan pengajaran yang dapat disaring baik oleh pembaca.

"Ustazah ni tak habis-habis dengan Harry Potter," bibir hanya mengukir senyum mendengar kata-kata Ilah murid tahun 4 sambil terus menyambung bacaan mencuri masa rehat yang hanya setengah jam.

Agaknya dia sudah bosan kerana telah lama melihat novel Harry Potter sahaja yang tersadai di meja sejak siri pertama sehingga siri keempat ini. Bukan mudah sebenarnya hendak menghabiskan novel panjang yang bersiri-siri dengan watak yang datang dan pergi pada setiap siri. Pembacaan yang khusyuk seolah-olah melihat tayangan sehingga tidak berminat lagi kepada filemnya yang ditonton oleh Kak Ngah. Hanya pada waktu rehat di sekolah. Selepas itu ia hanya membatu di dalam kereta untuk rehat seterusnya.

"Ustazah...berapa ringgit buku ni," tanya seorang murid tahun 6 sambil membelek buku itu bersama dua rakannya yang menunjukkan minat.

"Entah la sebab adik ustazah yang beli," jawabku acuh tak acuh sambil melayan berduyun-duyun pelanggan yang tiba di kedai buku.

Hari ini novel yang dicemuh oleh beberapa murid itu mendapat perhatian beberapa murid lelaki dan perempuan yang lain. Nampaknya memancing minat membaca di kalangan murid-murid mengena berumpankan novel J.K Rowling itu. Jika guru rajin membaca maka murid juga akan mengikut jejak. Setakat ini semua buku yang dibaca samada buku agama, motivasi dan novel yang berada di atas meja akan dibelek tajuk dan isinya oleh murid-murid. Agaknya selepas ini perlu membaca buku teks pula untuk menarik minat mereka pada pelajaran.

Bersyukur juga diri berkongsi minat yang sama dengan guru-guru wanita yang tidak menghabiskan masa begitu sahaja tanpa menjadikan buku sebagai teman.

Ini juga secara tidak langsung termasuk dalam agenda membudayakan membaca di kalangan murid-murid yang majoriti malas membaca di sekolah ini. Itu melalui perbincangan bersama guru bahasa melayu yang runsing akan murid-murid yang sukar mengembangkan idea dalam penulisan.

"Budak baru nak besar mudah lagha dan terikut dengan novel cinta yang mengambarkan hubungan tidak halal antara bukan mahram walaupun itu realiti masyarakat kini ia tetap tidak baik tanpa klimaks kembali kepada Yang Maha Esa," itu antara gabungan dialog aku bersama rakan merujuk kepada sikap segelintir murid tahun enam yang disyaki terkena virus cinta sehingga keputusan pecubaan UPSR pada kali ini menjunam teruk.

Tidak salah membaca sebarang buku yang dijual tanpa mengira tajuk, penulis, jalan cerita dan bahasa. Positifnya diambil sebagai panduan. Negatifnya dibuang serta merta.
Begitu jugalah tidak salah berkawan dengan siapa-siapa sahaja tanpa mengira bangsa, agama dan negara. Kebaikannya diikuti. Keburukannya jangan dibiarkan diri terikut namun biar dia yang mengikut kita ke jalan yang benar dengan bimbingan dan bantuan Allah Yang Esa.

"Cikgu berapa lama mengajar di sini," PK HEM sekolah tamil sebelah bertanya ketikaku bertandang ke sekolahnya untuk RIMUP pada tahun ini.

"Dari tahun lepas lagi," benih-benih bual kian berputik antara kami.

"Ya...nampak muda macam budak sekolah," aku tersenyum geli hati dengan rupa yang sering menipu ini.

Sejak itu dia sering mencuri peluang untuk berbual sehingga program mewarna jalur gemilang selesai. Noktahnya dia mahu berbual panjang lagi nanti tentang Egypt negara yang dia minati kerana khazanah sejarah. Program Jejak Rasul diminati kerana sering membawa penonton ke negara Musa itu.

"Nanti cikgu pergi la ke sana bersama family," kumanis bicara pada kawan baru yang bersuami cina itu.

"Macam orang melayu kata Inshalla," katanya sambil senyum.

Seronok menyenarai seorang lagi kawan dalam senarai kenalan.
Apa khabar agaknya kawan-kawan bangsa cina yang jauh di mata?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...