? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 9 Ogos 2009

Kaktus di padang pasir



Amatlah baik jika mempunyai keyakinan utuh dapat memperoleh satu perkara yang diinginkan setelah berusaha untuk memilikinya.

Namun...

Belajar menerima satu keadaan yang kita tidak mahu sebenarnya ia berlaku dalam hidup ini juga perlu agar dapat pasrah pada takdir ketentuan itu.

Tanamkan keyakinan pada Allah seutuhnya agar kelak dapat menerima segala yang berlaku dengan redho. Ketika itu bibir juga mampu terukir senyum walaupun sesuatu yang diharapkan itu tidak dapat menjadi hak milik pinjaman sementara.

Walaupun ia tidak berlaku seperti yang diharapkan tidak bermakna hidup ini akan malap kerana sebaliknya yang berlaku itu lebih baik. Allah lebih mengetahui sesuatu yang terbaik untuk setiap hamba-Nya yang berbeza dari segi mental dan fizikal. Hanya hamba-Nya yang senantiasa meragui sebuah perjalanan kehidupan jika berlaku selain dari apa yang diinginkan dan jika tersimpang sedikit dari perjalanan biasa seorang manusia.

*******
Jadilah kaktus di padang pasir
tidak cantik dipandang
namun mampu memberi air buat membasah tekak musafir berkelana
yang kehausan tika teriknya mentari di sahara itu.

Kaktus itu berdiri teguh dan utuh menahan ribut pasir
dan bahangnya pasir dalam pancaran mentari
bersendiri di tengah gurun itu.

Kaktus padang pasir jarang disebut namun mempunyai makna dalam kamus musafir berkelana
selain pencipta yang tahu kelebihan ia dicipta di atas muka bumi ini tanpa sia-sia.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...