? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 21 Ogos 2009

Ahlan ya Ramadan dulu dan kini


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Yeyy...esok puasa," aku bersama adik-adik melompat kegirangan dengan pengumuman
di kaca televisyen.

Kegembiraan kanak-kanak berusia 10 tahun dengan kedatangan Ramadan. Ramadan yang membuatkan mata terbuntang suka memandang hidangan penuh atas meja. Juga yang akan membuatkan kami bebas di malam hari ke rumah Diana, anak jiran sebelah rumah yang berusia muda setahun dariku untuk bermain beberapa jenis kad, saydina, sahibba dan melihat Barbie dalam berbagai pakaian kepunyaannya. Langkah juga boleh dipanjangkan dengan izin mak untuk bermain di luar pagar dengan syarat tidak jauh dari rumah teres sewa kami. Bermain galah panjang, tuju kasut, cikgu-cikgu. Namun bermain aci sorok di malam hari kami elakkkan berpegang pada kata orang tua-tua bahawa nanti kena sorok dengan hantu (waktu tu percaya). Kami bermain sehingga angka jam merangkak ke nombor 10 sehingga ke 10.30. Syarat mak itu kami patuh agar malam-malam sebulan Ramadan dapat kami isi dengan keseronokan bermain bersama kawan-kawan.

Masuk sahaja ke dalam rumah dengan keringat dan penat. Dicampur gaul dengan kegembiraan sambil mengulas bersama Kak Ngah dan Alang tentang apa yang kami alami beberapa jam tadi bersama anak-anak jiran rumah teres itu yang kebanyakkannya adalah anak tentera seperti kami. Telinga mendengar bacaan ayat suci al-Quran dari pertandingan tilawah peringkat antarabangsa di televisyen. Tenang dan damai. Suasana malam Ramadan memang seronok bagiku. (Sebenarnya kami tidak pernah mendengar azan di masjid ketika tinggal di perumahan keliling bukit dan lombong itu kerana tidak ada masjid dan surau. Apatahlagi kami sekeluarga hendak solat Terawih di surau yang terdapat di kampung tersusun dengan hanya membonceng sebuah motorsikal abah. Abah sering tiada di rumah kerana bertugas yang membuatkan kami jarang keluar selain ke sekolah dan sekitar tiga baris rumah teres di Taman Pulai Jaya itu sahaja).

Siangnya selaku kanak-kanak yang tidak menjamah sebutir nasi dan seteguk air sehari letihnya mengalahkan anak Somalia yang hanya makan beberapa kali sahaja dalam sebulan. Teringin melihat kawan-kawan yang tidak berpuasa membawa bekal dan makan di kantin. Dalam masa yang sama mereka ini diejek kerana tidak berpuasa. Lantas bersama kawan-kawan yang berpuasa bangga kerana kuat menahan lapar dan dahaga. Dugaan yang lebih kuat ketika menyuap makan adik yang keempat pada waktu petang. Menjadi pembantu mak menyediakan hidangan berbuka juga hampir membuatkan puasa batal. Beratnya dugaan. Syaitan pula berbisik agar membatalkannya dan sekaligus menipu mak. Mujurlah teringat syaitan bertanduk di dalam komik Anak Soleh (jika tak salah) yang sering berbisik pada kanak-kanak agar membuat kemungkaran.

***********

"Esok dah Ramadan, sejak Rejab dah rasa anginnya," kami sekeluarga berbicara tentang bulan mulia itu.

Tahun ini abah berjaya menyahut cabaran mak. Tahniah buat abah yang berpuasa sunat sejak Rejab lagi. Abah dah makin kurus nampaknya. Doaku usia 57 abah tidak dihinggapi penyakit selain darah tingginya yang sudah di paras normal kini.

"Selamat pose," kuucapkan pada Anis, Diana dan Ilah sewaktu melangkah ke kereta mengakhiri penggal pertengahan ke dua persekolahan.

"Bye...bye Ustazah selamat pose jugak," bibir 3 murid perempuan itu tersenyum mengucapkan selamat tinggal seperti hendak berpisah bertahun lagaknya. Aku tersenyum lucu di dalam kereta mengenangkan gelagat anak-anak muridku itu.

Ramadan kini hidangan yang dirancang mak ala kadar sahaja. Cukup kabohidrat, protein, vitamin, mineral dan lemak agar puasa esok kuat bertahan untuk beribadat. Tidak mahu membazir kata mak. Mak akan senyum gembira melihat hidangan yang disediakan habis dan tidak ada yang masuk ke mulut tong sampah. Bazar Ramadan hanya sekadar dipantau dari segi jenis makanan yang dijual dan harga. Jika ada makanan yang memenuhi selera dibeli sedikit buat keluarga agar turut sama merasainya. Namun air soya sebagai minuman wajib keluarga tidak dilupakan abah dan aku jika ke bazar.

Malam Ramadan kaki melangkah ke Masjid di belakang rumah. Alhamdulillah abah terniat membeli rumah berdekatan masjid. Mudah untuk berjemaah katanya. Kini setiap waktu kami mendengar azan. Pernah juga tidak kedengaran beberapa ketika kerana speaker tidak di hala ke arah luar masjid dan di hala ke arah lain kata mak. Geramnya. Walhal tiada masalah kerosakan. Itu tidak termasuk lagi bab pemilihan imam yang memakan masa panjang kerana berlaku campurtangan yang tidak sepatutnya. Mujur jemaah masih ada setiap waktu walaupun khutbah sudah tidak kedengaran dari pintu dapur rumah. Ceramah juga sudah lama sepi. Kuliah sudah tidak sehebat dulu. Semoga seri masjid ini bertambah bukan hanya sekadar untuk solat.

Ramadan memudahkan hamba bangun sepertiga malam sujud pada pencipta sebelum sahur.
Ramadan membuatkan kitabullah dibaca dengan penuh taadabur malah berniat menghabiskan 30 juzuk.
Ramadan menjadikan nafsu ditahan bukan sahaja dari makan dan minum malah niat, perkataan dan perbuatan keji lainnya.
Ramadan menjadikan pencari rezeki tidak halal kurang agresif.
Ramadan merapatkan dan menghubungkan ukhwah sehingga memohon dan memberi maaf termasuk dalam diari hidup.
Ramadan yang sentiasa membuatkan hati dan dan bibir basah dengan zikrullah, istighfar dan pujian kepada Allah.

Ramadan bulan tarbiah agar bulan seterusnya amalan itu diteruskan.
Bukan sekadar terhenti untuk diulang pada Ramadan yang akan datang kerana ketika itu mungkin nyawa sudah bercerai dari badan.

2 comments:

KTS berkata...

masa kecil2 dulu, bulan puasa ni seronok sbb boleh main waktu malam ... main bunga api plak tu..
klu bulan tak puasa, jgn harap nak main waktu malam... mmg kena marah...

seronok kan bila kenang cerita dulu2...


selamat mengimarahkan bulan ramadhan...
maaf zahir batin ya

eva berkata...

zaman kanak-kanak memang seronok dikenang kerana masa tu kira main je...tak kisah masalah apa nak berlaku pon...hehe...

selamat berpuasa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...