? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 6 Ogos 2009

Pilihan yang terbaik



Dialog pertama:

AA : Jika terjumpa orang accident, awak nak bantu tak orang yang terperangkap dalam
kenderaan itu?

BB : Ishh tak naklah bantu...biarlah pakar yang melakukan semua itu.

AA : Kalau aku...aku cuba bantu orang tue sian dia terperangkap dalam tu.

BB : Buatnya time kita keluarkan dia dari kenderaan itu tiba-tiba terkehel atau
patah ke...kan kita juga yang susah.

AA : Tapi jika kenderaan itu akan meletup dan bantuan juga masih belum sampai dan
mangsa masih hidup...kan lebih baik selamatkan saja daripada biarkan dia mati
terbakar sambil kita hanya menjadi pemerhati sahaja.

BB : Betul juga tue....

Dialog kedua:

AAA : Kau bawa dia pergi hospital jap lagi ek...risau gak simptom-simptom H1N1 dah
ada tue...jika tak ada apa ok lah sekurangnya dah tau puas hati.

BBB : Isshh...kena-kena demam biasa je...sebab pegi spetal tiba-tiba berjangkit lak
kan susah tu.

AAA : Camne lak jika memang ada virus tu tapi dibiarkan tak ke nanti kita menyesal
sebab tak bawa ke hospital.

BBB : Ermm...oklah aku bawa.


Serba salah rasanya bila berada dalam situasi 'ditelan mati emak diluah mati bapa ini'. Memilih satu jalan untuk menyelamatkan namun bakal mengundang masalah lain pula. Mahu tidak mahu terpaksa juga memilih satu jalan yang bakal mendatangkan risiko namun mampu menyelamatkan mangsa walaupun hanya 10% kebarangkaliannya hidup. Jalan itu hanya sekadar usaha kita selaku makhluk baharu yang kosong dari pengetahuan tentang masa depan. Selebihnya adalah kuasa Allah taala yang tahu tentang masa depan mangsa samada dia selamat atau sebaliknya.

Itu hanya secebis kejadian dalam kehidupan yang menuntut manusia untuk membuat pilihan. Sebenarnya sepanjang hayat manusia dituntut untuk membuat pilihan. Memilih pakaian, tempat tinggal, kenderaan, bidang pengajian, universiti, kerjaya dan sebagainya. Inilah yang sering menjadikan manusia sering keliru kerana risau pilihan yang dibuat itu bakal mengundang risiko di kemudian hari. Ada yang tegar dengan pilihannya sendiri dan yakin pada dirinya yang melakukan pilihan itu. Namun ada pula yang ragu-ragu dengan pilihan itu dan tidak yakin pada diri yang melakukan pilihan itu. Semuanya terpulang pada individu kerana pilihan itu ada pada tangan sendiri yang memilihnya. Selain itu pemilihan yang dibuat perlu ada rasa lapang dada maka dengan memilihnya tidak menimbulkan rasa kurang senang yang timbul dalam diri. Rasa yang akan menjauhkan diri dari Allah. Rasa yang akan membuatkan diri mendabik dada dengan membuat pilihan itu.

Maka jalan penyelesaiannya adalah kembali kepada Allah kerana pilihan Allah itu adalah sebaik-baiknya kerana Allah tahu apa yang bakal berlaku di kemudian hari.

***Teringat pada seorang pelajar SMA Taufikiah Halimiah (Pondok Pak Ya) yang turut menemui ajal setelah mengambil keputusan untuk masuk kembali ke dalam asrama yang sedang dijilat api untuk menyelamatkan rakannya. Cerita ini kudapat dari Maksu yang merupakan bekas pelajar sekolah itu beberapa belas tahun yang lalu.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...