? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 3 Ogos 2009

Apa yang penting?...KERJASAMA...



Acummm......, sekali bersin aku sudah teringatkan H1N1.

Ketika mata hampir lelap terasa tekak agak perit, sekali lagi teringatkan H1N1.

Hari ini kondisi badan berada antara suam, lemah dan sakit kepala. Hendak dikata demam mustahil kerana tidak panas. H1N1 juga yang kuingat. Adakah tanda-tanda HIN1 yang tidak mempunyai simptom demam, hati mula bertanya. Apa pun keadaan kugagah selesaikan menanda kertas Pendidikan Islam tahun 2.

Namun sebagai warga SKBS aku gagahi jua rasa lemah ini membantu guru-guru sains menyusun barang-barang sains di lima buah buah stesen yang dirancangkan sempena hari sains bersama cetree USM pada hari ini. Mengawal murid-murid tahap dua agar tidak bising. Juga bersama murid-murid dalam beberapa buah stesen demi melancarkan program ini agar soalan-soalan yang disediakan berdasarkan pameran melalui ujikaji dapat dijawab dengan baik.

"Haaaa.....H1N1 sudah masuk mangsa keenam...ishhh...cepatnya," aku berkata sendirian ketika membaca akhbar. Mengikut berita, mangsa kali ini hanya mengalami demam sehari sahaja tanpa tanda-tanda yang lain.

Lagi-lagi H1N1. Kenapa aku risau sangat dengan H1N1 ini. Penularan selsema burung dan SARS dahulu tidaklah aku risau sebegini walaupun kedua-duanya itu lebih merbahaya dan cepat merebak mengikut satu artikel yang sudah lupa di mana aku membacanya.

Akibat H1N1 kami sekeluarga telah membatalkan perancangan untuk ke konvokesyen sepupu di USM Pulau Pinang Sabtu depan. Menghindari dari tempat umum begitu lebih baik menurut kata emak. Kata emak lagi bahawa mati itu pasti berlaku namun menghindari dari penyakit adalah perkara yang mesti.

"Seluruh masjid dalam negara patut buat solat hajat dah sekarang ni kan mak," kukata pada emak semalam ketika berita di televisyen sedang ke udara.

"Ermmm...,kita tunggu Tok Guru buat di Kelantan dulu nanti baru semua pakat buat," respon mak pada pernyataanku itu serta-merta.

"Bala la tu Allah bagi nak bagi orang sedar tapi tak semua yang sedar. Alhamdulillah kita sedar dan moga Allah tak tarik kesedaran ini dari kita," itu menurut kata rakan sekerja.

Akibat terlalu berhati-hati maka semua simptom yang berlaku telah menimbulkan buruk sangka pada kesihatan ini. Kononnya demi hendak mendapatkan rawatan awal jika dijangkiti. Lagi-lagi H1N1 yang kurisaukan. Kenapa aku risau lebih-lebih sedangkan akhbar dua tiga hari ini sudah meletakkan kes kematian akibat H1N1 bukan sebagai berita utama. Nampaknya orang-orang sekarang lebih risaukan ancaman rusuhan daripada wabak yang diturunkan Allah.

Dunia...dunia....
Yang mudah dipayahkan....
Keadaan aman dihuru-harakan....
Api jika disiram petrol pasti marak....
kenapalah tidak sahaja menjadi air yang dapat memadamkan api yang kecil itu....
maka itukan lebih mudah ceritanya....
boleh tumpu pada perkara yang lebih penting dari yang kurang penting yang selalu disensasikan untuk menjadikan ia penting....

"Apa yang penting murid-murid?" soalku pada murid kelas 2 al-Farabi.

"Kerjasama." sahut murid-murid secara serentak dan bersemangat sekali. Budak-budak pun pandai bercakap tentang kerjasama.

Pastinya kerjasama membuat perkara kebaikan berlandaskan al-Quran dan hadis. Bukannya membuat batil berlandaskan hukum akal berpaksikan matlamat menghalalkan cara.

Keadaan tidak sihat banyak pula idea hendak ditulis. Agaknya inilah hikmah disebalik kejadian yang kurang baik.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...