? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 2 Ogos 2009

Belajar sampai mati....



1st story :

"Ermmm...nape umo jauh benar nih...orang lain tahung 82,"tegur seorang kakitangan Kusza di hari pendaftaran.Lelaki hujung 20 an itu senyum menyindir.

"Aik...takdak tulis dalam borang permohonan nak tahun 82 saja, awat orang tua(sebenarnya muda lagi)tak boleh belajaq ka? rasanya ramai yang belajaq sampai tua,"hatiku rusuh bertanya soalan bertubi-tubi. Hendak bertanya lelaki yang mempersoalkan itu tidak terkeluar pula soalan. Risau juga nanti dicop kurang adab. Biarlah dia dengan keluarganya asalkan diriku bahagia. Akhirnya tercapai juga cita-cita nak belajar di negeri banyak pantai ini.

2nd story :

"Mokcik nok belaja sampa mati, makcik suko blaja di sini, dapat betulkan mokcik punya bacaan al-Quran, ustaznya pon baik," kata seorang mak cik yang kutemui di sebuah masjid di Kota Bharu Kelantan ketika menunggu bas Transnasional untuk ke Kusza bagi menghantar borang pengurusan sambung belajar ke Mesir. Kagum aku pada mak cik yang sudah lewat usia itu. Secara automatik semangat mak cik itu menyerap ke dalam semangatku untuk mengikut jejaknya walaupun bertemu sekejap cuma.

3rd story :

"Laaa...hang nak pi Mesir ka? tak kesian kat abah mak hang ka? adik-adik dah la ramai. Mesti guna duit banyak tu," bebel mak saudaraku bertubi-tubi seperti mercun roket terkena batang hidung rasanya.

"Abah dan mak izinkan, solat hajat dan istikoroh pun dah lama buat...hati memang tergerak nak ke sana...maknanya Allah pun izinkanlah," kucuba jawab kata-kata mak saudaraku itu selembut gula-gula kapas. Nampaknya dia mengambil berat pada keluargaku. Aku hargainya namun perasaan meluap-luap untuk menuntut ilmu ini tidak mampu ditahan.

Bukan senang nak senang...
Bukan susah nak susah...
Mudahkanlah yang payah...
Selain usaha Allah itu ada sebagai tempat bergantung...
Cakap memang mudah merealisasikannya kadangkala terlupa bahawa Allah bersama hamba-Nya yang sentiasa meminta dan berharap pada-Nya...
Dia berkuasa memberi dan tidak andai itu semua bukan yang terbaik buat kita...
Jika bertekad pada sesuatu yang mulia ditambah keazaman yang kental Allah juga akan memudahkan jalan untuk memilikinya.

Iklan tawaran untuk mengikuti program sarjana yang kubaca dalam akhbar di sekolah tadi antara perkara yang masih terbayang dalam ingatan.
Nampaknya kena ajak murid-murid tahun 6 bersaing untuk belajar dan memperolehi keputusan cemerlang untuk membakar kembali motivasi mereka yang agak merudum pada ujian percubaan UPSR baru-baru ini.

"Ustazah pun nak belajaq lagi...hangpa yang muda ni lagi kena rajin dan pulun," ayat yang berbunyi sedikit riak itu bakal kuucap pada mereka. Mengikut kata guru tuisyen SPMku dahulu bahawa kadang-kadang dengan murid kena tunjuk sedikit bahawa sebagai guru kita ini hebat untuk membakar semangat mereka. Bukanlah riak sebenar (na'uzubillah hi min zalik).

2 comments:

naimisa berkata...

aiwah....
tahniah! Semangat mahu terus belajar itu bagus.
Semoga sukses sentiasa...

eva berkata...

syukran...

insyallah...biiznillah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...