? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 7 Ogos 2009

Asal semuanya BAIK



Setiap manusia memilki kebaikan.
Walaupun dalam jiwa seorang pembunuh yang paling kejam sekalipun.
Sesetengah manusia dapat diketahui kebaikannya melalui cara hidup dan amal yang dilakukan. Automatik dia adalah seorang yang baik. Sehinggakan kadang-kadang hati tidak dapat menerima sedikit kekurangan yang dimilikinya walhal sebagai manusia mustahil memilki kesempurnaan.
Sesetengah manusia pula dikatakan jahat kerana melalui cara hidup dan maksiat yang dilakukannya telah menunjukkan dia jahat. Semuanya yang ada pada dirinya nampak jahat waalupun dia sebenarnya ada juga melakukan kebaikan.
Begitulah resam dunia.

Diri ini bukan hendak mengajak mencari kejahatan dalam diri seorang yang baik.
Namun apa yang hendak ditekankan di sini ialah mencari kebaikan dalam jiwa seorang yang dikatakan nakal dan jahat.

Sebagai guru yang sering bersama murid-murid berhadapan dengan pelbagai karenah mereka samada karenah positif dan negatif. Ini adalah satu bonus sebenarnya mengenali ragam manusia yang masih mentah dalam hidup sebelum mengenali ragam manusia yang dewasa yang mungkin berbeza tahap perilaku negatifnya bersesuaian dengan usia, kematangan dan waktu.

Murid yang nakal ini sebenarnya mempunyai sikap yang keras, suka memberontak, melawan dan sebagainya. Lagi dimarah, dipukul dan diherdik maka kian mereka memberontak dan semakin degil jadinya. Mereka sudah dipandang sinis oleh guru-guru dan rakan-rakan akan sikap degil dan nakal itu. Akibat dipandang serong maka terbentuk dalam diri mereka bahawa sifat-sifat itu sukar diubah. Pandangan sekeliling menjadikan mereka lupa bahawa diri setiap manusia memiliki kebaikan iaitu melalui perasaan yang ada pada setiap manusia. Perasaan kasih sayang terutamanya dapat mengubah sikap negatif menjadi positif. Ini hanyalah sekadar contoh diruang lingkup yang kecil sebagai permulaan kepada masyarkat yang lebih luas skopnya.

Seorang penagih sering berusaha untuk meninggalkan ketagihannya itu dan berubah untuk menjadi manusia normal. Namun dia seringkali gagal kerana pandangan masyarakat yang masih mengatakan dia jahat dan penagih. Lalu kerana cemuhan dan kata-kata dia terjerumus kembali ke lembah dosa. Kata-kata juga merupakan satu doa. Secara kebetulan mungkin ia menjadi doa apabila majoriti masih menggelarkannya penagih. Minoriti masyarakat sahaja yang memberi nasihat, keyakinan dam doa untuk dia berubah.

Jika dikaji ada puncanya seorang yang jahat menjadi sebegitu. Manusia diuji berbeza. Manusia juga punyai perbezaan tahap iman dan kekuatan bagi menghadapi ujian-ujian itu. Bagi yang punya kekuatan akan dihadapi segala ujian dengan nafsu dipandu oleh iman dan akal. Namun ada juga yang menghadapinya dengan akal yang dipandu nafsu dan bisikan syaitan. Di sinilah wujud pula pada dua golongan ini yang mana yang mampu mengendali hidup dengan iman dan akal sering menuduh dan tohmah golongan yang gagal mengendali ujian dengan iman dan akal. Maka kesannya akan menimbulkan konflik yang berterusan.

Diperhati dan diamati sebenarnya manusia yang disebut jahat ini sebenarnya mempunyai kebaikan yang tersembunyi. Malah mereka juga punya kelebihan yang tidak terdapat pada manusia baik yang mana jika diberi suntikan baru mereka yang dikatakan sampah ini mampu menjadi aset buat masyarakat.

Sebagai hamba kita hanya berusaha selebihnya terserah kepada Allah jua.

*******
Hari cuti yang dicuri sedikit masa untuk menonton DVD bertajuk Hancock sebenarnya telah menyedarkan lagi tentang pandangan serong masyarakat terhadap seseorang yang sering melakukan kemusnahan. Kebaikan ada padanya tetapi sebaliknya dia punya kisah hidup yang menjadikan dia sebegitu. Akibat rasa terhutang budi ada seorang insan yang menolong dengan mengubahnya menjadikan dia pembantu polis menyelesaikan jenayah sehingga digelar superhero oleh masyarakat.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...