? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 23 Ogos 2009

Jom sahur



"Anoi (gelaran sejak berlakon drama mandarin di dewan kuliah Kusza)...bangun...jom turun sahur," dari jauh dengar suara Dilla. Mek kelantan yang terkenal dengan mulut becoknya tapi berhati baik. Tanpa disuruh menjadi tukang kejut sahur bagi geng Dakwah blok Habibah.

"Ala...Dilla...tak mau turun la...ngantuk," mata dipejam kembali untuk merasai kesejukan pagi di Gong Badak.

"Ala bangun la...jom...semua dah siap tunggu u je ni," tidak sekadar memanggil pintu bilik Habibah 01 diketuk kuat seperti hendak dirobohkan.

"Haloh...haloh...siap ni," diri gagah bangun dengan mata yang sukar dibuka umpama ada gam UHU yang melekatkannya.

Susah betul hendak bangun sahur ketika itu. Jika rajin akan bangun meneguk air seteguk dua seperti orang sakit di katil hospital. Jika tidak lebih rela menutup jam agar tidak bising menganggu tidur.

Di Iskandariah segala berubah 360 darjah apabila menjadi ketua rumah kepada junior. Sebagai ketua umpama emak kepada adik-adik itu. Maka secara tidak rasmi telah menjadi surirumah bermula dari bangun menyiapkan sahur dan mengejutkan mereka. Tarbiah di bumi orang tanpa ibu bapa dan keluarga sebenarnya lebih berkesan. Menyiapkan makanan ala kadar sebagai anak perantau cukup membuatkan bersyukur pada kesederhanaan itu.

Ramai yang mengambil ringan pada sahur. Namun sahur itu pentingnya seperti mengambil sarapan. Sarapan yang penting memulakan hari. Ia adalah cara bagi sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan kecantikan. Melakukan perkara baik akan memperolehi ganjaran pahala.

Sebenarnya perit hendak menelan makanan di waktu pagi. Semua di depan mata tidak mengundang selera. Semalam baru terfikir setelah membaca blog Ustaz Hasrizal yang selama ini tidak terfikir langsung. Mungkin jika pernah dijamah namun tidak menjadi rutin. Pagi tadi makan 3 biji kurma bersama air suam. Cukup mengenyangkan dan memberi zat sepanjang hari kerana kurma terkandung vitamin,tiamin,riboflavin,niasin dan kalium. Sudah tidak ada alasan meninggalkan sahur selepas ini barangkali.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...