? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 14 Ogos 2009

Lari atau tunggu?


Lari dari masalah.

Bunyi macam seronok sahaja kenyataan itu.
Tetapi sejauh mana kita sentiasa dapat lari darinya dalam hidup ini.

Masalah mesti dihadapi dan didepani dengan berani,tabah,sabar dan redho.
Disamping usaha pembentukan diri,emosi dan perasaan itu perlu juga ada tawakal dan doa.

Jika masih mahu melarikan diri dari masalah tiada siapa yang dapat melarang cuma perlukan lebih kesabaran kerana masa akan membawa pergi masalah itu bila sampai waktunya. Namun ia keputusan yang kurang tepat. Sebagai manusia acapkali terpesong dari keputusan tepat yang digariskan akal hanya kerana mengikut arus emosi tidak menentu.

Masalah besar timbul apabila melakukan perkara memudaratkan untuk menghilangkan bayangannya mengganggu hidup. Perkara memudaratkan itu pula termasuk dalam senarai dosa samada kecil dan besar. Justeru ia membiakkan bakteria masalah hingga ke tahap wabak kedurhakaan kepada Yang Kuasa. Lanjutan daripada itu kepada Rasul junjungan mulia, ibu bapa, keluarga dan masyarakat seluruhnya.

Contohnya yang dapat diutarakan di sini berdasarkan kisah benar yang diubah agar dapat menjaga peribadi individu:

Aidil (bukan nama sebenar) sering dipukul oleh ayahnya yang mendapat tekanan oleh majikan di tempat kerja. Dia adalah mangsa pelampias geram. Ini kerana dia anak yang degil dan suka memberontak berbanding saudaranya yang lain. Akibat sikap dan sering dipukul dia menjadi pendendam terutama kepada ayahnya sendiri. Disamping itu pengalaman masa kecilnya itu telah membentuk peribadinya. Baginya rumah adalah neraka. Keluarganya terutama ayahnya adalah musuh. Maka dicari keseronokkan luar yang dianggap syurga dunia bersama rakan-rakan seumpama darah yang mengalir dalam urat. Ponteng sekolah, bergaduh, menyamun adalah aktivitinya. Itu semua lebih baik daripada mendengar tengkingan ayah dan leteran ibunya. Kepercayaan kepada rakan-rakan rupanya mengheret dirinya sebagai penjenayah yang dikehendaki pihak berkuasa apabila ketika rasa keinsafan timbul. Rakannya telah membabitkan dia turut terbabit dalam kes berat yang tidak dilakukan. Aidil menyesal dan mulai sedar kerana dia masih punya ibu dan saudara kandung yang menyayangi dan mendoakannya. Walaupun ayahnya baran namun masih punya cara untuk berdiplomasi. Ini kerana keluarganya masih dalam kategori mengingati Allah. Cuma dirinya yang ingkar walaupun dipujuk oleh ibunya agar kembali mengingati Yang Maha Kuasa. Jika Aidil menangani tekanan dan masalahnya itu dengan cara yang disebutkan di atas maka nasi tidak akan mudah menjadi bubur.

****************************
Tension sebenarnya dengan kartun Tom and Jerry. Tom mengejar Jerry sejak aku kecil sehingga sekarang masih belum dapat. Kasihan pula pada Tom yang asyik terkena sahaja dengan taktik-taktik Jerry. Sudah tidak rasa menariknya pada adegan kejar-mengejar yang tidak berkesudahan itu. Nilai moralnya mungkin adalah seseorang yang kecil akan dapat menumpaskan orang yang besar daripadanya dengan kebijaksanaan. Mungkin boleh juga kuasa kecil yang dapat menumpaskan kuasa besar juga dengan kebijaksanaan. Kuasa kecil itu merujuk kepada Yahudi yang asalnya sedikit namun kerana kebijaksanaan maka dapat menumpaskan kuasa besar dunia iaitu Amerika sehingga menjadi boneka mereka kerana sejarah panjang yang telah terlakar (pandai-pandai aja aku ni buat huraian sendiri...)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...