? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 1 Oktober 2009

H1N1 & bencana alam


Murid-murid tahun 1 dan 2 tidak pernah lupa untuk bersalaman dengan ustazah dan ustaz setiap kali selesai tasmik. Budaya menghormati guru mengaji itu masih subur hingga kini.

Tiba-tiba hari ini terdetik tentang virus yang tersebar melalui salam. Ia berikutan anak-anak itu yang sering bersin, batuk dan selsema sejak beberapa bulan lepas. Mereka menggunakan telapak tangan tanpa lapik ketika bersin dan batuk. Namun seperti yang pernah kukatakan semua itu kunombor duakan kerana sikap mulia anak-anak kecil itu menghormati guru itu yang kuberi perhatian.

Gelombong kedua H1N1 amat diberi perhatian oleh seluruh masyarakat dunia. Gelombong yang kian hebat apabila musim tengkujuh tiba di Asia Tenggara. Masing-masing bersiap siaga dengan ilmu bermula dari sejarah virus itu sehinggalah kepada cara-cara mencegahnya. Semuanya demi menggelak diri menjadi mangsa.

Mangsa H1N1 di Malaysia kekal 77 orang. Satu fakta yang menunjukkan virus itu kian malap kerana dalam 11 hari tidak memburu mangsa seterusnya. Fakta yang telah berulang beberapa kali di semua media massa. Pagi tadi keudara lagi melalui siaran radio tempatan. Kini masyarakat mampu menghirup udara segar tanpa topeng muka. Utamanya tidak ada lagi pembunuh senyap itu lagi untuk ditakuti.

Jarang-jarang waktu hujan lebat sehingga mengkaburkan pandangan dari nampak kereta di hadapan, belakang, tebing dan tengah jalan. Kelmarin telah berlaku di satu dua tempat ketika perjalanan pulang dari sekolah. Cuaca yang tidak menentu fikirku. Rupa-rupanya bukan sekadar itu. Utusan online yang selama ini banyak kubaca tajuk sahaja tanpa isi kerana mengejar waktu untuk bersiap dan bertolak ke sekolah hari ini kuhadam satu persatu isi tentang kejadian alam yang melanda dunia dan Asia Tenggara khususnya. Jika semalam melalui rakan facebook kuketahui tentang gempa di Sumatera pada 7.6 skala ritcher (laporan berita berbeza kerana ada yang melaporkan pada 7.9 skala ritcher). Hari ini pelbagai kejadian alam yang berlaku hampir serentak di pelbagai tempat termasuk Malaysia dan sedekat-sedekat tempat denganku iaitu di utara semenanjung juga.

Gempa yang berlaku hanya beberapa saat itu telah mempanikkan masyarakat berbeza dari H1N1 yang mendatangkan panik setelah mangsa kian bertambah.

Allah berkuasa atas segala-galanya.

'Pembinaan bangunan di Malaysia tidak mengikut piawaian bangunan gempa kerana selama ini Malaysia tidak pernah terjejas dengan gempa di negara jiran.'

"Erm..bangunan-bangunan di Malaysia la ni tak selamat dah sebab tak da security untuk bencana alam," atas sejadah abah mengulas kenyataan yang kukhabarkan.

"Hmm..tak boleh nak dijadikan faktor sebab Jepun yang bersiap sedia dengan segala kecanggihan mengelak bencana pun musnah teruk sekelip mata dengan izin Allah Taala," mak seperti hendak mencetuskan hujah di pagi hari.

Allah datangkan ujian sebagai peringatan dari keselesaan yang selama ini dirasai.
Keselesaan adakala membuatkan sesetengah manusia lupa pada-Nya.
Peringatan di dunia lebih baik sebelum matahari terbit dari sebelah barat kerana masih punya peluang bertaubat dari sedar di padang Mahsyar hanya untuk diperhitungkan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...