? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 14 Oktober 2009

Pekan hantu..



Tajuknya sahaja membuatkan tertarik untuk membacanya. Hanya sebuah artikel biasa dalam sebuah akhbar tempatan yang terbelakang dari cerita-cerita politik, bencana alam dan peperangan. Namun tetap menjadi perhatian diri ini untuk membacanya kerana ia adalah sebuah pekan yang pernah menjadi tempat permainan bersama kawan-kawan sementara menanti bas Ah Seng berwarna kuning untuk pulang ke rumah di Taman Pulai Jaya.

Sebuah pekan yang dibina sebelum perang kedua. Bangunan-bangunan yang kini mengerunkan di malam hari menurut cerita orang tempatan kerana usangnya setelah tidak berpenghuni sekian lama hanya 50 meter jaraknya dari pagar SK Sungai Raya. Sekolah yang banyak mengajar erti kehidupan untuk melangkah ke alam remaja.

Terlalu banyak kenangan manis untuk dikenang di sana. Sepertimana lenyapnya kawan-kawan sejak berpisah di usia 12 tahun yang tidak pernah bertemu semula. Begitu jugalah bangunan-bangunan yang terdiri antara daripadanya kedai runcit, bengkel, kedai elektrik itu usang dipinggir masa.

Benar kata Kak Ngah pekan itu layak dijadikan prop bagi drama dan filem seram yang bercambah di pasaran tidak kira waktu melebihi orang cina yang meraikan hantu hanya pada bulan September sahaja.

Bangunan-bangunan seabad lalu yang dibina berhampiran Masjid Ahmadiah sekitar 1905 itu pernah menjadi saksi ketika aku di sana kemalangan yang melibatkan penyanyi Zaiton Sameon yang mengorbankan nyawa anak tunggalnya. Ia berlaku di jalan hadapan sekolah itu. Kemalangan yang tidak kusaksikan yang membuatkan diri berfikir dan alergik pada sebuah kemalangan jalanraya yang meragut nyawa insan tersayang. Namun bila, di mana dan sebab kematian kita tetap menjadi rahsia Allah Taala jua.

Di bangunan itulah juga aku mendapat doa dari rakan yang dipanggil Ita kerana sering memanggilku penasihat yang kini terlaksana sebagai guru selain mengajar adalah mendidik anak-anak itu dengan nasihat yang tidak putus. Terima kasih rakan kerana kata-katamu itu telah termakbul walau dahulu cita-cita ini masih kabur untuk digapai.

Setegak mana pun bangunan yang bersejarah kerana usianya itu tetap mengundang kerisauan di hati penduduk kerana strukturnya yang bakal mengundang musibah menimpa orang awam yang melaluinya. Jika tidak diperbaiki untuk dijadikan satu monumen sejarah, runtuhkanlah ia terus dari mengundang masalah kemudian hari.

Sebegitu jugalah semanis mana pun kenangan manusia tidak boleh hidup hanya sekadar bertemankan ia. Bukanlah untuk dilupakan namun sebagai panduan di masa hadapan.

Binalah kehidupan untuk terus mengorak langkah masa depan dengan lebih gemilang dan cemerlang agar usaha hari ini akan terus menjadi memori terindah di hari muka bukan sekadar untuk diri namun generasi akan datang.

2 comments:

Naim berkata...

bangunan itu perlu diganti dengan bangunan baru....

kalau tapaknya ditukar jadi tapak rumah rakyat, tidakkah itu bagus?

eva berkata...

ermm..betul juga tue..daripada biarkan ia terbengkalai bertahun2 tanpa da manfaat pada sesiapa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...