? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 3 Oktober 2009

Salam 2 jantina..


"Ish..susah hati juga bila time saudara-mara mai beraya," tercengang mendengar keluhan rakan itu.

"Napa kak?" soalan pendek menebak kerisauannya.

"Semua pakat nak mai salam tak kira ajnabi atau tak," beritahunya resah.

Masalah serupa yang pernah dialami oleh mak suatu ketika dahulu yang juga diluahkan kepadaku.

"Tak sambut depa malu pula nanti..nak sambut serba-salah," sambil menyusun buku di atas meja kerjanya dia menyambung cerita.

"Bagi depa dah saudara depa tak kira la," sekadar melanjutkan perbualan.

"Yang faham hukum ok la tapi yang tak faham hukum yang payah atau yang faham tapi buat-buat tak faham," kerumitan hal itu dirungkainya.

"Depa tak faham kita fahamkan atau pakai sarung tangan siap-siap," saranku.

"Haa..ka letak tangan di dada sebagai tanda hormat," cadangan yang praktikal.

"Macam ustaz dalam sinetron Indonesia buat tu kan kak," idea bagus yang boleh dipraktikkan.

"Murid-murid ni perlu juga diberi penjelasan..sekolah rendah depa terbiasa salam dengan kita..bila depa besar jumpa di mana-mana pun tetap nak salam juga," rakan itu melangakaui batasan golongan yang dibualkan.

"Niat depa baik nak menghormati guru tapi tak kena di sisi agama," merujuk sikap baik anak-anak kampung yang lebih menghormati guru itu.

"Mujur baru ni jumpa sorang di pasar malam kak sempat lapik tangan dengan tudung," aku tersenyum kerana pernah mengalami panik sebegitu.

"Setakat ni murid-murid yang saya ajar ni faham la hukum tu kak..harap jangan dilupa sampai bila-bila cuma saya rasa penekanan perlu diberi lagi dari masa ke semasa."

******

"Ustazah macam mana nak buat lakonan bersalaman di pagi raya tue..kan tak boleh salam antara lelaki dan perempuan," soalan dari Najah, murid tahun 6 tentang sketsa sambutan Hari Raya yang akan dipersembahkan pada sambutan Hari Raya Khamis depan.

"Alah..kamu buat sahaja macam ni," beritahuku dengan lagak salam yang jarak sedikit dari dada.

"Haa..betulkan ustazah tak payah sentuh pun," murid-murid bersetuju dengan cadanganku selaku guru pembimbing kumpulan mereka.

******

Hari itu dalam sejarah apabila aku berjaya menghubungi sebuah stesyen televisyen tempatan ketika aku masih di sekolah menengah.
Tujuan aku menghubungi sebuah rancangan itu adalah kerana terperanjat melihat 2 orang ahli dari 4 ahli kumpulan nasyid tempatan bersalaman dengan personaliti tv selaku hos rancangan tersebut.
Atas nama samaran bukan untuk memalukan mereka kerana ketika itu mungkin berada di situasi serba salah. Namun untuk pengacara itu agar di masa depan tidak sewenang-wenang menghulurkan tangan pada tetamu lelaki.
Teguran berbentuk soalan itu mendapat jawapan mengelirukan daripada seorang artis nasyid tersebut apabila dia menyatakan bahawa terdapat khilaf dalam bab bersentuhan kulit antara lelaki dan wanita.
Agakanku mungkin dia berbeza mazhab barangkali.


Nampak kecil namun akan menjadi besar apabila ia dianggap sebagai bukan satu dosa.
Apa yang Allah larang pasti ada hikmahnya.

2 comments:

KTS berkata...

ada yg berani kata budaya kasih sayang.. tu yg tak kisah peluk lelaki perempuan.. mcm adik beradik katanya... ishhhh

eva berkata...

kalau begitu kasih sayang barat tue..macam2 dunia sekarang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...