? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 13 Oktober 2009

Sesat di jalanraya @ jalan hidup?


Banyak kali petunjuk untuk ke PKG Sg Ular kutanya kepada rakan-rakan sekerja untuk mentakkidkannya agar tidak sesat jalan seperti selalu. Jika tidak kerana tuntutan untuk menghadiri taklimat dan kursus maka jalan-jalan itu tidak akan cuba kuselusuri.

"Hang ni takda reja lain asyik sesat jalan," ujar pegawai j-QAF di PPD pada tahun lepas. Merujuk kepada dua kali sesat di pekan Kulim untuk mencari PPD.

Malu juga kerana akulah manusia yang sering sesat di negeri sendiri.

"Sesat takpa, sekurangnya Kak Long tau jalan..jika tak sampai bila-bila tak tau jalan ," aku suka dengan abah yang akan meniup semangat agar tidak patah dihempap rasa rendah diri dengan sikap dan kata-kata.

Benar kata abah kerana sesat itulah membuatkan kumengingati jalan untuk pulang ke Sungai Petani ketika abah buntu mencari jalan pulang dari Bukit Mertajam pulang dari rumah adik abah semasa hari raya tahun lepas.

Perjalanan pergi berjalan lancar. Tanpa peta seperti tahun lepas aku sudah mampu mengingati berpandukan kepada beberapa tempat sebagai tanda arah. Namun langit tidak selalunya cerah kerana aku kembali kehilangan punca ketika bertolak pulang. Entah lorong mana yang telah silap kumasuki sehingga perlu berpatah balik untuk pulang setelah bertanya kepada seorang penjaja air di tepi jalan. Mujurlah masih tidak jauh untuk berpatah kembali.

Sampai sahaja simpang tanda Kulim Hi Tech kurasakan kembali berada didunia nyata yang kukenal kerana jalan ini sudah biasa untuk ke Kulim.

Malu bertanya sesat jalan. Jalan yang bukan sahaja merujuk kepada jalanraya tetapi adalah jalan hidup.

Ada manusia yang sesat dari mula hingga akhirnya.
Ada manusia yang sesat mulanya yang akhirnya ditunjuki jalan benar.
Ada manusia yang berada dijalan benar yang sesat akhirnya.
Ada manusia yang mulanya di jalan benar dan tersesat kemudian kembali ke pangkal jalan.

Tidak ada manusia yang mengharapkan dirinya sesat. Ada yang tidak sedar bahawa dia tersesat. Beruntunglah kepada sesiapa yang menyedari bahawa dia sesat yang ingin kembali kepangkal. Semuanya dalam rahmat Allah Taala Maha petunjuk. Memberi kepada insan-insan yang mahu berubah yang sentiasa mengharapkan petunjuk dari-Nya.
Bimbinglah mereka yang tersesat dengan penuh kasih dan hikmah dengan niat membantu kerana Allah Taala. Bukannya dengan cemuhan, maki hamun dan bisikan di belakang yang tidak akan menjadi penyebab kepada perubahan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...