? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 22 Oktober 2009

Nil menemukan kami..



"Kita tolong orang, Allah tolong kita," kata-kata Jia, ahli bait Khaulah Azwar di Iskandariah dulu terngiang-ngiang di telinga.

Kelmarin aku mendapat kad jemputan walimatul urus dari Jia yang pulang ke Malaysia awal dariku. Sebelum membukanya aku sudah dapat meneka bahawa itu adalah kad dari Jia. Ia kerana beberapa minggu lalu, Jia yang senyap dari khabar berita itu tiba-tiba sms meminta alamat rumah.

Kad berwarna hitam dan bertulisan emas amat menarik perhatian kerana sebelum ini belum pernah kad sebegitu diterima. Menariknya lagi perkahwinan serentak tiga beradik yang akan berlangsung pada hari yang sama. Namun perhatianku lebih tertumpu pada nama waris yang mewakili ibu dan bapa sahabatku itu yang kubaca berulang kali untuk menyakinkan. Nama kedua-dua ibu dan bapanya ada perkataan allahyarham dan allahyarhamah.

"Bila ibu bapa Jia meninggal?"
"Meninggal sebab apa?"
"Kenapa aku tidak mengetahuinya?"

Persoalan-persoalan itu tertanya-tanya tanpa jawapan. Patutlah sekian lama Jia menyepi. Sms juga tidak dibalasnya.

Jia seperti adik bangsu kami di bait Khaulah Azwar. Personalitinya yang manja dan keanak-anakan sering membuatkan tercuit dengan suara dan tingkah lakunya. Namun aku kagum pada sifat berdikarinya walaupun dia berpesonaliti begitu.

Aku tahu keperitan beberapa ujian yang dilaluinya di sana. Airmatanya pernah tumpah mendepani ujian bersama anak cucu Adam dan Hawa. Coaster yang disewa bersama beberapa rakan ke lapangan terbang untuk pulang ke Malaysia juga pernah terlewat dari masa yang ditetapkan. Ketika itulah kami rakan-rakan akhawat mengangkat beg dari beberapa tingkat yang tinggi naik ke atas coaster dan menurunkannya kembali ke lapangan terbang Kaherah. Walaupun penat itulah pertolongan terakhir kami di bumi Musa yang mana pulang ke Malaysia belum pasti akan bertemu semula.

Bila difikirkan sedihnya kami berpisah dengan sahabat di lapangan terbang Kaherah seumpama kami berlainan negara. Entah apa yang menyedihkan sedangkan Malaysia negara kecil dengan zaman teknologi yang memudahkan perhubungan. Dua kali fikir mungkin kerana ukhuwah. Mungkin juga kerana masa yang akan merubah segalanya. Itulah barangkali yang mendorong kesayuan.

Sahabat itu diuji untuk terus berdikari sesuai dengan kemampuannya. Aku juga diuji namun dalam bentuk berbeza. Justeru ujian yang didatangkan kepada orang lain yang tidak mengenai kita harus diambil sebagai pedoman. Bukannya mengukur tahap ujian mana yang lebih dahsyat dengan mengatakan kita sahaja yang teruk diuji. Isinya adalah bagaimana kita menangani setiap ujian itu. Klimaksnya pula adalah kita berjaya mendepaninya sehingga menaik tarafkan keimanan kita di sisi Allah Taala.

Allah dekat jika kita dekat padaNya dengan limpahan rahmatNya..
Allah juga dekat jika manusia jauh darinya dengan peringatan dariNya..beruntunglah selagi Allah menyedarkan kita dari sekelumit kesalahan dan kelaghaan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...