? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 8 Oktober 2009

Emosi pengaruhi keadaan

Tersenyum simpul sambil kaki melangkah ke kereta dengan lakonan bersama rakan-rakan sekerja tentang guru praktikal. Watak guru praktikal disandang oleh Anis yang berbaju kurung sambil mengalas beg tangan ibunya iaitu guru sains itu didialogkan tanpa skrip bertulis oleh kami. Rakan-rakan ini saling tak tumpah seperti sahabat-sahabat ketika belajar dahulu. Sering mejadi pelakon bagi babak-babak yang tercipta dengan sendiri tanpa dirancang bagi menghilangkan keseriusan ketika belajar dan kerja.

Jamuan hampir penghujung Syawal ini tetap mengundang meriah. Jika di awal dulu aku merasa hairan dan kagum dengan sikap gotong-royong warga sekolah bermula dari menyiang sehingga menghidangkan seperti kenduri di kampung. Kini ia hampir sebati kerana cara inilah mendekatkan kami selaku hamba kepada tuhan Yang Satu. Saudara yang sama dan berbeza akidah.

Kegembiraan dan kepuasan murid-murid adalah sasaran utama guru-guru di sini menjadikan anak-anak ini gembira berada di sekolah dalam kelapa sawit ini. Bukan sahaja mereka. Aku selaku guru dari daerah lain yang ditugaskan di sini juga gembira di sini. Gembira kerana hati-hati yang tulus itu menimbulkan ikhlas barangkali pada setiap amalan yang dimulai niat yang suci.

Selaku manusia yang mengalami proses pengajaran dan pembelajaran sepanjang hayat, diri ini telah mendapat banyak ilmu di sini. Bukan sahaja pengajaran bertulis. Malah melalui pengalaman iaitu guru yang sering memberi ilmu tanpa bayaran. Tarbiah Allah bukan sahaja melalui satu cabang jalan sahaja. Jiwa dan jasad kita ditarbiah melalui segenap cabang cara dan jalan melalui pengalaman. Samada melalui manusia dan makhluk-Nya yang lain. Pandanglah pada setiap insan yang hadir dalam hidup kita pada kelebihannya nescaya kita dapat mengutip mutiara ilmu dan pengajaran darinya. Pedulikan siapa dia, darjat, taraf, ilmu, sijil, rupa, kerjaya dan harta kerana manusia dipandang Ilahi hanya dari segi TAKWA.

Memandang langit sahaja sudah terasa damai ketika pulang tadi. Kesan keadaan begitu kuat mempengaruhi emosi. Aura bahagia memancarkan gembira pada zahir diri. Itulah manusia yang cepat dipengaruhi persekitaran walaupun masih ada yang pandai mengawal keadaan dengan emosi. Namun tidak semua yang dilahirkan sebegitu. Ia dapat dilatih dari semasa ke semasa dengan keazaman yang kuat untuk mentarbiah emosi agar dapat menguasai keadaan tidak kira apa keadaan. Sebagai manusia kita tetap akan ada kekecewaan dan kesedihan hasil dari sesuatu peristiwa. Namun sekurang-kurangnya ia akan berkurangan jika pandai mengawalnya mengggunakan remote IMAN.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...