? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 29 Oktober 2009

Tak kenal maka tak cinta..


'Tak kenal maka tak cinta'

Kata-kata itu bermain-main ketika kereta menyeret rodanya melalui jalan di Kulim. Ke PPD tidak kulepaskan peluang mengenali setiap simpang dan destinasi arah tujunya. Pedoman masa depan agar tidak lagi sesat di daerah itu. Daerah yang asing bagiku suatu ketika dahulu dan masih lagi asing pada tahun lepas. Akibat asing maka aku tidak suka ke sana. Ditambah lagi simpang-simpangnya yang sering mencelarukanku. Terlalu mudahku menyalahkan. Walhal aku sendiri yang tidak cuba belajar mengenalinya terlebih dahulu.

Pandangan pertama tidak perlukan lagi pada sebuah ulasan kerana masih terlalu banyak yang tersembunyi.

Pandangan kedua,ketiga dan seterusnya juga tidak perlukan ulasan apatahlagi cercaan kerana yang diperlukan adalah memahami dan mengenali. Menggunakan pendekatan dan hikmah kerana setiap sesuatu sememangnya dicipta berbeza untuk melengkapi kejadian yang menunjukkan keunikan setiap ciptaan.

Memandu santai sambil membiarkan angin percuma Allah Taala menampar pipi dapat mengenalkanku dengan setiap jalan, lorong dan simpang di situ. Pedulikan sebentar pada amanah yang akan diselesaikan apabila sampai kelak. InshALLAH akan dihantar pada hari ini juga. Membuat sesuatu tanpa gopoh-gapah rasa lebih teratur perjalanan dan hasilnya.

Angin tetap terasa sejuk walau matahari memancarkan terik panasnya. Damainya memandu pulang walau hati tetap tidak puas kerana amanah tidak langsai akibat halangan yang Allah jadikan pada sesuatu yang dianggap mudah pada ukuran kebanyakan hamba-Nya.

Menjadi guru di sebuah sekolah kecil sering dianggap mudah oleh kebanyakan guru di sebuah sekolah besar. Hakikatnya ukuran tidak boleh dijadikan panduan kerana Allah yang sebenarnya yang memudahkan dan menyukarkan sesuatu tidak kira apa ukuran sebenarnya.

Dengan rahmat dan nikmatNya Ia memudahkan. Dengan izinNya juga Ia menghalang. Pasti ada hikmahNya. Pastinya DIA mahu hamba-hambaNya ini menyakini pada sekecil-kecil kelalaian iaitu semua itu adalah dengan izinNya.

Segala pujian dan syukur layak hanya untukNya yang memberi kesedaran pada setitik kealpaan yang tidak nampak dengan hanya sekilas renungan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...