? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 9 Oktober 2009

Ceritalah pada Allah


"Dia tu pelik sikit orang seronok cuti dok umah..dia pula tak sabar nak balik asrama," bercerita tentang anak keduanya, seorang guru melahirkan kepelikkan itu.

Bibir menguntum senyum. Rupanya ada juga insan yang sama denganku. Jika mula cuti merupakan orang terakhir yang pulang ke kampung. Jika habis cuti akulah orang pertama menjejakkan kaki ke asrama. Bukan tidak betah berada di rumah. Namun ada magnet yang menarik diri untuk segera ke sana walaupun kolej masih lenggang dari teman-teman.

Perpustakaan al-Mukhtaffi Billah kugeledah dengan mudah tanpa ramai warga pelajar. Bermula dari ruang bacaan umum di ruang bawah sehingga ke ruang majalah di tingkat atas. Pernah juga berbicara pada diri yang hanya memasuki ruang ilmiah yang dipenuhi kitab-kitab muktabar ketika menyiapkan assignment sahaja. Isu ini pernah ditopikkan dalam bual bicara dengan teman-teman. Pemerhatian juga membuktikan ruang bermusim itu lenggang dari kunjungan pelajar kecuali waktu kuiz, assignment dan peperiksaaan sahaja.

Akibat teruja hendak pulang awal ke asrama pernah juga melapik perut dengan ketupat pulut yang dimakan bersama mangga masak yang dibekalkan oleh Tok sempena puasa 6 yang dilangsaikan. Alasan kerana dewan makan dan corner masih tutup. Kemalasan juga menguasai dri untuk berjalan jauh keluar dari kolej untuk membeli makanan seorang diri. Namun ada juga pengalaman merasai bagaimana enaknya pulut dimakan bersama mangga selain dimakan bersama pisang iaitu makanan orang-orang dahulu kala menurut cerita Tok.

Makmal komputer juga mudah digunakan tanpa menunggu giliran. Internet tidak sesak yang memudahkan mengakses laman-laman web tertentu. Walau sunyi sedikit mencengkam di makmal yang terletak di hujung blok D yang mengundang pelbagai rasa namun diabaikan.

Hanya satu dan dua bilik sahaja yang bercahaya menandakan penghuninya sudah datang sepertiku. Dari koridar ketika menyidai pakaian hanya kegelapan mewarnai kanvas blok yang bertentangan yang bersatu bersama pekatnya malam.

Rindu pula pada suara riuh-rendah warga kolej. Sekaligus pada bual bicara sahabat-sahabat sekursus yang sudah rapat umpama isi dan kuku. Dua hari datang awal dari mereka sudah membuatkan diri tidak mampu untuk hidup hanya bertemankan sunyi. Aku tersilap membuat keputusan untuk kembali awal ke asrama. Kesilapan yang bukan sekali malah setiap kali cuti selesai. Melarikan diri dari satu keadaan untuk mencari detinasi yang lebih baik bukanlah sebaik-baik cara menghadapi satu-satu keadaan. Hakikat yang sudah kumengerti yang jarang diaptasikan. Dikukuhkan lagi dengan nasihat pendek dari seorang sahabat yang dikenali di Iskandariah yang sehingga kini adakala masih menjadi tempat rujuk merungkai masalah walau hanya di skrin telefon bimbit. Terima kasih sahabat yang sudi membaca dan menasihati.

Jangan kata di sana nanti akan bahagia kerana merasakan di sini derita.
Semuanya terletak pada hati.
Hati gembira yang senantiasa disirami cahaya cinta Allah akan membawa bahagia bukan sahaja pada dirinya malah pada semua makhluk tuhan.

Berbicara memang mudah. Menukilkannya juga bukanlah payah. Sukarnya adalah merealitikannya walaupun bukannya mustahil jika punya kemahuan yang disusuli usaha Insha Allah akan dimakbulkan Allah. Allah suka pada hamba-Nya yang hendak berubah dan mengubah keadaan dirinya ke arah yang lebih baik.
Mengadu, bercerita dan memintalah pada Allah yang akan mendengar setiap butir bicara dan rintihan walau di dasar sanubari yang paling dalam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...