? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 26 Oktober 2009

Cemerlang dunia akhirat

Mata melilau mencari Abah dari atas pentas ketika menerima hadiah dan sijil. Abah berdiri di
pintu dewan menandakan seperti baru sampai. Namun kelibat mak dan adik-adik tidak kelihatan. Wajahku kembali sugul. Turun dari pentas aku melilau mencari Abah di serata ruang sekolah. Abah tiada. Benarkah yang kulihat tadi Abah. Hati kian sebak. Airmata yang hendak keluar dipekung sebaik mungkin. Akhirnya beberapa minit kutemui Abah yang tersenyum sambil mengucapkan tahniah. Sesampai di rumah, Mak dan adik-adik berada di atas buaian bawah rumah Tok Cik iaitu tuan rumah sewa kami di Kampung Pinang Taiping. Mereka berpakaian cantik tanda hendak ke sekolah menyaksikan hari penyampaian hadiah dan sijil tadikaku di Sek.Keb All Saint. Namun bas yang dinanti tidak juga tiba.

Drama oleh murid tahun 6

Aku mencari wajah-wajah keluargaku namun hanya terdapat wajah ibu bapa rakan-rakan yang juga jiran tetanggaku. Tahun pertama di Sek.Keb Sungai Raya membawa rezeki kepadaku kerana berjaya menyeret kaki ke pentas mendapat hadiah antara yang cemerlang dalam kelas tahun 3 Biru. Aku sudah biasa dengan kerja Abah sebagai tentera yang bertugas tidak tentu masa. Jika Abah datang maka itu adalah suatu bonus bagi Abah yang dapat menyaksikan kejayaan anak sulongnya ini. Jika sebaliknya hadiah ini akan kubawa pulang dan membukanya di hadapan keluarga. Aku tidak sebak lagi kerana sudah besar. Buat apa aku hendak menangis kerana Abah tidak hadir kerana tuntunan hidup yang perlu menyara kami. Emak dan adik-adik juga tidak hadir kerana kami tidak punya kereta pada ketika itu.

Tokoh murid SKBS tahun 2009

Antara dua pilihan yang perlu kupilih samada untuk terus berada di Mesir sehingga habis visa pada 31 Oktober 2005 dan mungkin juga terus menyambung visa pelancong sehingga tahun hadapan untuk belajar bahasa Arab atau pulang ke Malaysia pada 7 September. Jika tidak kerana kasihankan Kak Ngah yang konvo pada 13 September pastiku tidak perlu kupilih antara dua. Keadaan kewangan keluarga yang sesak pada waktu itu membuatkan Abah dan Mak tidak dapat menghadiri konvo adik pertamaku itu. Justeru kehendak diri yang masih tidak puas meneroka khazanah ilmu dan budaya di sana kulepaskan demi mengembirakan Kak Ngah. Kami tidak mempunyai harta justeru ikatan kekeluargaan inilah yang bakal membawa kebahagiaan dengan limpahan rahmah jika ia dibajai dan dijaga kerana Ilahi.

*******
Hari Graduasi Tahun 6 & anugerah cemerlang SKBS yang dirangkum 3 dalam 1 untuk menjimatkan kos berlangsung dengan jayanya.

Pertama kali menjadi jurukamera kerana berada bawah jawatankuasa dokumentasi sedikit memenatkan. Namun pengalaman mengambil gambar dengan 3 buah kamera digital secara berselang-seli menyeronokkan. Masa yang sama terlibat dengan jawatankuasa hadiah yang agak kelam-kabut sedikit dipuncaknya tanpa senarai nama untuk hadiah guru-guru.

Berada di sekolah pendalaman sebegini penjimatan kos sering diutamakan. Justeru anjuran Islam supaya berjimat-cermat telah diamalkan. Tidak perlu ada tema untuk sesuatu majlis dengan perlu mencari pakaian yang bersesuaian. Semua itu hanya kehendak. Walhal dengan duit untuk dibelanjakan itu dapat disalurkan pada murid-murid yang berada di paras bawah kemiskinan. Mungkin juga dapat membeli alat mengajar untuk murid-murid pemulihan yang langsung tidak mengenal huruf.

Biar dipandang hina oleh manusia kerana manusia memang tidak pernah berpuas hati dengan manusia lain.
Asal dipandang mulia oleh Allah Taala yang tidak pernah mengugat jiwa yang senantiasa rindukanNya walau seribu dugaan menerpa.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...