? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 11 Oktober 2009

Persepsi diri


"Ustazah..kena buat soalan BA tau," semasa p&p tahun 2 GPI memberitahu dengan senyuman.

"Haa..ok," tidak dapat tidak kena membuatnya juga memandangkan tiada lagi guru BA di sini.

Walhal minggu lepas Guru Besar memberitahu soalan tidak perlu dibuat membuatkan nafas lega dapat ditarik sementara sahaja. Cadangan sebenarnya hendak menyediakan soalan-soalan lebih awal agar tidak sesak waktu-waktu terakhir begini. Namun kerana percaya kepada soalan yang akan dapat seperti awal tahun ini membuatkan lupa seketika pada cadangan itu. Insha Allah ini adalah kali terakhir mempercayainya.

Sebenarnya aku tidak gemar membuat soalan. Ditambah lagi murid-murid tahap dua yang sememangnya tidak mahir dengan bahasa ini berbanding murid tahap satu. Jadi aku perlu menyediakan soalan yang betul-betul di tahap kemampuan mereka. Kerumitan juga apabila banyak silibus yang tertinggal semasa di IPG pertengahan tahun lalu tanpa penganti. Tahun 6 yang sibuk dengan UPSR sehingga terbengkalai subjek ini yang dianggap tidak penting kerana bukan subjek teras. Masa yang ada rasanya tidak cukup untuk aku guru yang masih baru bermain dengan soalan untuk menyediakan soalan-soalan itu.

Rasa ini diterjemahkan di facebook. Seorang kenalan memberikan komen yang membuatkan diri tersedar dari rasa sukar dan bebanan ini. Seperti sukanya bermain dengan soalan-soalan exam ketika belajar dahulu sebegitu jugalah perlunya rasa seronok ketika membuat soalan. Malah perlu lebih seronok kerana kita yang menentukan bentuknya.

Jika rasa sukar maka susahlah jadinya. Jika rasa mudah maka mudahlah jadinya. Sebagai hamba yang punya kelemahan, terlupa pula pada ayat ajaib ini. Semuanya persepsi diri sendiri yang menentukan sebagaimana ia patut terjadi.

Begitu juga dalam kehidupan. Adakala sesuatu yang menanti sering ditentukan oleh persepsi samada ia baik atau buruk. Justeru akal dan emosi menerima dan bertindak mengikut segala persepsi itu. Jika difikirkan maka akan baik. Jika difikirkan buruk maka akan buruk. Namun ada peratusan sebaliknya kerana Allah penentu segalanya pada natijah sesuatu perkara.

Melalui seorang kenalan yang pernah dilihat di Mesir dan bertemu di facebook aku mendapat suntikan semangat. Semalam melalui seorang sahabat yang pernah merasai jatuh bangun di tanahair orang juga aku mendapat semangat dengan nasihat, harapan dan doanya. Semuanya dari Allah yang didatangkan melalui insan-insan itu.

Jadilah manusia yang mampu menjernihkan kekeruhan di hati, jiwa dan hidup orang lain. Walaupun sedikit kata-kata hikmah kita yang tenang membuatkan dia tenang menghadapi gelodak dunia.
Tidak semua yang dilahirkan begitu namun masih ada peluang membentuk sifat menjadi sebegitu.
Semuanya kerana Allah, dari Allah dan kepada Allah jua akhirnya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...