? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 15 Oktober 2009

Penantian: penyeksaan @ tarbiah Allah?


"Waduh..banyaknya kereta..lambat la jawabnya kena tunggu ni," resah memandang jam hampir ke 7.30 pagi.

Simpang tiga susur ke Inokom yang menjadi laluan pemandu bukan sahaja aku malah pemandu-pemandu lain yang datang dari Kedah utara. Jalan kilang yang dulu tidak sibuk kerana hanya berapa kerat sahaja yang tahu tentang jalan pintas itu kini menjadi sesak di waktu pagi oleh pekerja-pekerja yang memburu waktu untuk segera sampai ke destinasi masing-masing.

Hati digaru risau jika sampai nanti tidak tepat pada waktu selalunya. Kereta bersusun panjang menanti untuk bergerak keluar ke arah Kulim. Kereta dari arah Kulim dan Baling bertali arus dengan lori, bas dan kontena. Pekerja-pekerja Inokom juga menanti untuk masuk ke tempat kerja mereka.

Tiba-tiba hati terubat apabila terdetik bahawa sepanjang mana pun deretan kenderaan pasti akan ada celahan untuk aku melaluinya. Tidak akan ada sepanjang masa kenderaan yang bertali arus tanpa koma walau sebentar. Maka penantian ini akan berakhir. Hanya perlu bersabar. Setiap penantian pasti akan berakhir dengan sebuah jawapan, harapan dan impian.

Penantian itu satu penyeksaan. Sebentar tadi ada sahabat yang menukilkan sebegitu. Tidak dinafikan ia begitu menyeksakan.

Jika direnung hikmah di sebalik Allah membiarkan hamba-hambaNya ini menanti adalah untuk mentarbiah jiwa menjadi kental dengan sabar.
Menghargai sesuatu yang didapati itu dengan syukur yang tidak ternilai kerana lama masanya.
Mungkin juga kerana penantian untuk menaik tarafkan iman melalui ujian jika berjaya menempuhnya.

Mudah dan cepat memperolehi sesuatu adakala membuatkan kita tidak menghargainya. Sepertimana Islam kelahiran yang diperolehi maka Islam itu tiada nilai pada kebanyakan dari umatnya. Malah terpinggir sepi dari ruang lingkup hidup.

Sukar dan lambat memperolehi sesuatu seringkali dihargai kerana payah memperolehinya. Semestinya diadun dengan mehnah dan bermacam rintangan.
Sepertimana Islam pencarian yang berakhir dengan syahadah yang dipegang utuh kerana ia datang dengan hidayah Ilahi ketika hidup kelam tanpa arah tujuan. Diri dan cara diserahkan bulat kepada Yang Esa. Malah nur itu dikongsi dengan seberapa ramai penghuni bumi agar turut sama bernaung di bawah cahaya Allah itu.

Menanti itu memang meresahkan namun menanti itu juga sebenarnya adalah ruang untuk belajar. Belajar untuk menjadi seorang yang penyabar. Juga belajar untuk menjadi seorang yang pandai berterima kasih dan menghargai.

Namun menanti bukan hanya sekadar menunggu tanpa usaha dan gerak kerja kerana bantuan tidak akan tiba dengan sekadar duduk sahaja. Pandai-pandailah memburu di celahan ruang masa dan situasi yang ada.


2 comments:

naim isa berkata...

Teringat lagu Penantian arwah Zubir Ali.

lagu puisi yang sedap didengar.

eva berkata...

tak perasan plak lagu tue..takpe nnti ble cari..lagu puisi mmg indah didengar..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...