? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 6 Oktober 2009

Luaskan kejujuran itu..


Kondisi badan yang tidak stabil menjadikan pemikiran tidak mampu memberikan tumpuan pada sesuatu yang dilakukan. Sakit yang diberi adalah anugerah tanda sayangnya Allah pada hamba yang adakala leka mengingati-Nya.

"Argh..tertinggal laptop di sekolah," kuberitahu mak yang ketika itu melihat bunga-bunga orkid yang digantungnya. Kusedar sudah terlambat hanya ketika kaki sudah memijak simen di dalam pagar rumah.

Perancangan untuk menyelesaikan beberapa kerja terbengkalai sehinggalah mengambil dari kerani yang tinggal berdekatan pada petangnya.

Ketika hendak bertemu kerani tanpa sedar rupanya gear tidak bertukar dan brek tangan masih di kedudukan asal. Sekali lagi kecuaian memainkan peranan.

"Ustazah bagi baki sampai RM0.70 sen," dalam tak menang tangan melayan murid-murid membeli alat tulis di kedai buku, Syikin yang pernah menjadi watak coretanku di sini datang memulangkan kembali RM0.40.

Jujurnya dia. Hatiku sempat memuji. Justeru mulut ini pun seiring memuji kejujurannya itu sebagai dorongan sentiasa melakukan kebaikan. Dia tersenyum sambil berlalu pergi. Diri ini kuat mengatakan bahawa sejarah hitam dalam keluarganya tidak akan berulang melalui dirinya serta saudaranya yang lain.

"La..ustazah ni..lebih sekupang sahaja la..bukannya dua kupang," pada hari yang sama Mimi juga memulangkan kembali duit syiling baki pembelian beberapa alat tulis," sudah banyak kesilapan kulakukan.

Mujurlah anak-anak itu jujur. Malah hampir setiap hari ada sahaja syiling yang dijumpai diberikan kepadaku. Syiling-syiling yang dikumpulkan untuk dimasukkan ke tabung sekolah. Separuhnya untuk dimasukkan ke tabung surau dan masjid yang disinggahi agar sama-sama memperolehi ganjaran. Semoga sikap mereka ini berlanjutan hingga ke hembusan nafas terakhir.
Kejujuran kadangkala sukar diaptasikan demi menampakkan keindahan. Walhal kejujuran itulah cermin sebuah kebaikan yang terpancar dari jernihnya pandangan seseorang. Akibat jujur dia nampak indah tidak kira dari sudut mana pun ia dipandang. Juga dari sudut mana pun kata-katanya disuarakan dan dinukilkan.
Berlaku jujur pada diri sendiri sebelum diluaskan ke segenap ruang alam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...