? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 29 September 2009

Sesuci embun pagi

Adakala memandu di waktu pagi menuju ke sekolah agak mencabar dengan kabus yang tebal. Suasana nyaman seolah-olah berada di negara 4 musim. Memasuki sempadan berkabus tebal seolah-olah mengalami situasi Alice dalam Wonderlandnya. Juga seperti bakal memasuki dunia makhluk halus seperti acapkali yang diceritakan. Terlalu jauh batasan pemikiran melangkaui batas khayalan bersendiri.

"Assalamualaikum Ustazah," bukan setakat seorang dua malah hampir semua murid yang ditemui memberi salam.
Murid sekolah pendalaman lebih beradab dan menghormati guru. Hampir kebanyakkan orang berkata sebegitu.
Jika sebelum ini salam itu hanya sekadar kujawab sambil tersenyum. Hari ini hati berkata bahawa anak-anak yang menuturkan kalimah itu, suci umpama embun pagi. Terlalu indah dipandangan mata. Terlalu mulia dipandangan hati.
Keindahan itu yang menyuntik semangat agar thabat mendidik jiwa-jiwa suci itu menempuh gelombang dunia sehingga akhir usia mereka. Semangat yang mempunyai graf turun naiknya mengikut arus kehidupan yang mencuit perasaan. Ia juga suntikan utama yang perlukan diri membentuk jiwa dan akhlak selaras apa yang dikata.
Jika melihat alam bukti Allah itu ada.
Melihat alam juga dapat membina semangat dan motivasi diri.
Apa yang Allah jadikan tidaklah sia-sia pada insan yang senantiasa memandang dengan mata hati.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...