? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 15 September 2009

Syawal: gembira @ sedih?


Memandu pergi dan pulang dari sekolah sambil mendengar lagu raya rasanya seronok walaupun keluarga sudah di depan mata. Sekadar mahu merasa suasana menyambut kemenangan sabar menahan nafsu sepanjang Ramadan seperti lazim setiap tahun. Namun tahun ini lagu raya jarang ke udara seperti tahun-tahun yang lalu.

"Tak banyak dapat kad raya tahun ni," ujar rakan sekerja merujuk kepada budaya memberi kad raya yang makin luntur di telan gelombong teknologi. Jika ada hanya kad yang diberi oleh murid tahun satu yang seronok menulis kerana baru menguasai kemahiran itu sekaligus dapat membaca hasil tungkus lumus guru yang mengajar subjek Bahasa Melayu.

"Iklan lama sahaja, iklan baru tak ada," merujuk kepada iklan raya yang penuh dengan mesej dan paparan menarik sebagai tarikan menantinya itu, mak berkata-kata kepada Kak Ngah.

Namun tanpa lagu, kad dan iklan raya tidaklah membuatkan diri kecewa. Malah berbangga saban tahun bangsa sendiri menunjukkan peningkatan mengutamakan Ramadan dari Syawal. Mendahulukan ibadat dari segala-galanya. Setiap pesanan di telefon bimbit, laman frienster dan facebook dan blog juga mengingatkan kepada amalan di bulan mulia ini. Disamping menambah amalan 10 malam terakhir agar beroleh lailatulqadar. Benar-benar sebagai dorongan agar melipat gandakan amalan sebagai tarbiah agar ia diistiqamahkan.

**********

"Tahun 6 ka kak yang takbir di surau?" seusai dari kelas tahun 1 terdengar mendayu-dayu laungan takbir di surau sekolah.

"Ustaz ajar budak-budak tu takbir agaknya," benar seperti tekaan hatiku ketika mendengarnya tadi.

Justeru takbir ini mengimbau tahun pertama di Mesir.

"Malam ni kita ke Markas Hewi dengar takbir orang Malaysia, boleh menangis teringat keluarga di Malaysia," seorang rakan mengajak seluruh pelajar-pelajar baru agar merasai suasana raya seperti di Malaysia.

"Haa...kenapa kena menangis? bukankah raya itu bermaksud kemenangan setelah berjaya menahan nafsu sepanjang Ramadan," hatiku mula menyoal ajakan rakan itu namun tidak diluahkan.

Terdapat perbezaan takbir antara Malaysia dan Mesir. Jika takbir di Malaysia mendayu-dayu. Takbir Mesir pula lebih bersemangat. Sesuatu yang baru tetapi aku suka kerana semangat itu menunjukkan nafsu telah berjaya dilentur semasa Ramadan lalu. Namun tidak meriah kedengaran di corong-corong masjid seperti di sini. Agaknya rakyat sana masih sedih ditinggalkan Ramadan sehinggakan hari raya pertama lengang dari bangsa itu di bumi mereka sendiri.

"Boringlah bila raya sahaja mesti tunjuk drama sedih, asyik-asyik Rosyam Noor berlakon dengan Fauziah Nawi cerita airmata," berterus-terang kulontar rasa tidak puas hati.

"Entah...buatlah cerita kebaikan yang penuh dengan kegembiraan dan kebahagiaan...bagi jadi teladan kepada penonton...ini tak cerita anak derhaka plot insaf sikit diakhir cerita...jawabnya budak-budak lebih meniru kepada derhaka tu lebih daripada insafnya," kuteliti butir-butir bicara rakan itu.

"Betul tu kak walaupun cerita tu adalah realiti masyarakat dan kehidupan rasa-rasanya tak salah jika terapkan nilai-nilai kebaikan, kebahagiaan dan kegembiraan yang juga menjadi latar kehidupan sesetengah daripada kita sebagai teladan," aku menyokong kata-kata guru itu seratus peratus.

"Nak komen memang mudahkan kak tetapi nak realisasikannya tak ada pula peranannya...ka selepas ni kita pula yang jadi penulis skrip," seloroh aku bersuara.

"Tulis...tulis jangan tak tulis agar ada pembaharuan dalam masyarakat kita," bersemangat kakak itu memberi dorongan dari celahan selorohku itu.

***********

Semestinya kita sedih kerana Syawal ini tanpa insan-insan tersayang.
Kita juga sedih kerana Syawal ini masih ada insan-insan yang menderita peperangan, bencana alam dan kebuluran.
Kita sambut Syawal secara sederhana kerana mengimbangi kesedihan akibat pemergian dan penderitaan itu.
Namun kesedihan itu tidak memungkinkan kita dalam kemurungan berpanjangan sehingga kedatangan Syawal sentiasa disambut dengan deraian airmata.
Berdoa dan bersedekahlah kepada insan yang telah pergi dan menderita itu dengan al-Fatihah, Yaasin, harta, ilmu dan tenaga.
Redho ketentuan Ilahi yang berhak mengambil dan memberi seadanya.
namun
sedih lagi rasanya bila terdapat manusia yang masih belum mengenal pencipta dan masih mencari di mana tuhan.
sedih juga bila yang sudah mengenal Allah tetapi mengabaikan suruhan dan larangan-Nya.
Lebih menyedihkan kita sekadar pemerhati dan pengkritik tanpa sebaris kata dan usaha membimbing mereka keluar dari kegelapan.
*********
Wo ai ni Allah ( aku cinta Allah ) yang masih belum masuk muka surat tengah telah membuatku sedar tentang rasa seorang ateis yang mula merasakan kewujudan tuhan tetapi tidak tahu di mana tuhan. Misinya mencari tuhan melalui pertanyaan kepada beberapa orang dari setiap agama menemukan kebuntuan malah dia dicop gila oleh mereka.
Akibat itu aku bersyukur kerana dilahirkan sebagai muslim oleh ibu bapa muslim.
Mengenal Allah sejak dari mengenal dunia. Diterapkan dengan amalan sepertimana di dalam Al-Quran dan hadis. Diberi Allah agar mengikut lorong yang bercahaya. Semuanya itu dari-Nya dzat yang berkuasa di atas segala-galanya. Nikmat ini perlu dijaga dari sebarang anasir yang dapat merosakkan ia walau dengan satu kalimah dan perbuatan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...