? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 27 September 2009

Di surau kecil


"Ish..nak masuk solat camna..sendat macam tin sardin," keluh seorang makcik di luar surau lapangan terbang Kepala Batas.

"Baguslah tu..orang Islam lani pakat solat semua dah," pakcik yang mungkin suaminya membalas menyedapkan hati si wanita.

Perbualan dua insan yang menyinggahi gegendang telinga ketika menyarungkan kasut kepada anak saudara sepupu di hadapan pintu surau kecil yang padat seperti berada di Masjidil Haram rasanya. Mulanya aku punya rasa seperti makcik itu yang terpaksa beratur panjang untuk berwuduk. Seterusnya beratur pula menunggu tempat kosong untuk solat. Tiada ruang untuk duduk menyarungkan stoking. Manusia masuk dan keluar berpusu-pusu gambaran tentang bagaimana logiknya mati dipijak akibat ramai manusia yang mustahil pada pemikiranku ketika ia sensasi suatu ketika dahulu.

Namun kata-kata pakcik itu menyentuh kalbu bahawa sudah ramai muslim yang solat menyebabkan surau kecil yang disediakan itu sesak. Keadaan itu bukanlah bermakna umat Islam sudah berada dalam zon selesa kerana itu adalah sebahagian golongan sahaja. Sedangkan banyak lagi golongan manusia yang masih mengasingkan kewajipan itu dari kehidupan. Malah ada yang mengabaikan ia sebagai satu suruhan pencipta. Lebih menyedihkan adalah kosong pengetahuan dan ilmu tentang itu.

Tanggungjawab masih ada mengajak manusia-manusia di luar sana dan mengajar mereka tentang kewajipan itu. Bukan sekadar mencemuh dan mencela kerana Nabi juga tidak sebegitu rupa.

Sebagaimana keluhan Kak Ngah jika hendak muslimah menutup aurat dengan sempurna jual banyak-banyak tudung bidang 55 atau 60. Maka semua saiz dan ketinggian dapat menyempurnakan penutupan aurat. Begitu jugalah jika mahu semua orang solat sekurangnya dalam waktunya sediakan surau yang luas tidak kira di mana sahaja walaupun jemaah yang ramai hanya bermusim.

2 comments:

naim isa berkata...

sesetengah surau amat sempit.
tetapi sesetengah masjid pula terlampau luas.....

serba salah jadinya kita ini....

eva berkata...

erm..mmg betul tue tapi rasanya baik luas dari sempit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...