? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 11 September 2009

Tanpa sedar


"Nak masuk surah baru dah ustazah," Mas memberitahu dengan riak gembira kerana
kumpulan tadarus di bawah penyeliaanku sudah masuk juzuk terakhir dari 3 juzuk yang ditaklifkan oleh guru pendidikan islam.

"Alhamdulillah, rasanya sempat habis minggu depan ni, Insha Allah," kami semua mengharap setengah jam waktu rehat dapat digunakan sebaik mungkin.

"Ustazah..ustazah..kami nak masuk kumpulan ustazah boleh tak?" semakin hari makin bertambah kumpulan tadarusku.

"Kamu kumpulan mana?" hanya untuk kepastian.

"Kami tak da kumpulan lagi," bersungguh-sungguh murid tahun 4 itu menjelaskan.

"Baiklah, kamu boleh mula esok ya," rona murid-murid itu beriak suka.

"Ustazah..saya nak masuk kumpulan ustazah la minggu depan sebab Cikgu Padhilah tak da," merujuk kepada guru sains itu yang menjadi pengawas UPSR di sekolah lain sepanjang peperiksaan berlangsung.

"Ok, no hal," makin bertambah ahli kumpulan ini.

Bila sudah bertambah dan makin ramai maka pelbagai pula ragamnya. Jika diikutkan hati ingin sahaja kembali kepada ahli asal seperti yang telah ditetapkan Panitia Pendidikan Islam. Namun tidak sanggup mengecewakan permintaan anak-anak ini untuk turut serta membaca kalam Allah itu. Justeru masa inilah dapat kuperbetulkan bacaan mereka. Dapat kubantu bacaan yang masih merangkak-rangkak. Waktu-waktu lain aku tidak punya ruang kerana tidak mengajar mereka mata pelajaran agama.

Aku suka pada semangat kanak-kanak yang mahu membuat kebaikan. Pedulikan pada niat asal mereka samada hanya sekadar mengikut, suka-suka atau bertujuan untuk bermain. Jangan ditolak minat dan suka kanak-kanak pada sesuatu yang baik. Itu menyebabkan mereka patah semangat dan putus asa untuk terus melakukannya. Abaikan juga rasa bebanan mengurusi mereka meneruskan minat itu. Sewaktu kecil aku juga pernah rasa sebegitu. Mujurlah diberi kesempatan luntur semangat itu pulih untuk meneruskan minat dan cita-cita.

********
Aku tersenyum geli hati mendengar alunan suara adik bongsu meniru lenggok aku membaca Al-Quran. Ketika itu dia masih pelat berkata-kata. Dia menghadap Al-Quran diribaanku yang kubaca selepas solat Maghrib. Justeru itu kuberi padanya Iqra' sebagai bacaan. Maka setiap hari Iqra' itu dia ambil dan dibaca seperti membaca Al-Quran lagaknya. Kisah lucu untuk meniru itu kini hanya menjadi kenangan. Di dalam bilik yang sama kini dia mampu membaca berhelai-helai muka surat dengan lesen pelepasan yang kuberi bahawa dia sudah mampu membaca sendiri. Bersyukur pada Ilahi kerana memberi kecelikkan mengenal huruf hijaiyah dan ayat-ayat suci itu padanya sejak kecil. Semoga menjadi amalan dan dimanfaatkan sehingga akhir usia.

Kadang-kadang tanpa sedar kita telah mentarbiah seseorang dan sekelompok insan di dunia ini. Kadang-kadang tanpa tahu kita menjadi idola kepada mereka. Asalkan yang diikut itu adalah kebaikan. Maka pahala menjadi ganjarannya. Bukannya hendak kemasyhuran. Apa lagi bangga diri. Semuanya dari Allah. Kita hanya penyebab bagi mengumpul saham untuk dinilai diakhirat kelak. Jika sedar punya riak, buang ia agar IKHLAS mengganti.

Tarbiah tidak perlukan kekerasan dan paksaan. Sifat asal manusia memang pantang dipaksa. Sekadar amalan kebaikan sebagai rutin yang dilakukan demi redho-Nya. Bukan sekadar pameran lakonan sementara. Nabi menjadi ikutan dan disayangi kerana peribadi dan amalannya. Jika masih tegar masih ada bicara lembut membuatkan dia tertarik menuruti kebaikan itu.

"Kak pakai sarung lengan tue..saya pun ada kat rumah nanti nak pakailah," di atas motorsikal pulang dari kelas SLG kawanku itu berbicara.

Aku tersenyum. Sarung lengan itu dipakai kerana lengan baju kurung yang tidak berkancing akan membuatkan aurat lengan tersingkap ketika membawa motorsikal. Berhadapan dengan lelaki di dalam kelas ketika kursus itu juga membuatkan aurat yang sering diabaikan itu perlu dijaga rapi. Dalam tidak sedar rupanya kawanku itu memerhati. Mahu pula dia menuruti. Kepada Allah dipanjatkan syukur.

Ramai sudah manusia yang menjadi idolaku walau ada antaranya tidak pernah bersua muka. Kata-kata indah dan perlakuan baik mereka banyak mentarbiah diriku menjadi insan yang menggapai syurga-Nya. Atas rasa terima kasih doa dipanjatkan buat mereka.

Mungkin ada antara kalian adalah idolaku. Mungkin antara kalian telah mentarbiah jiwa dan peribadiku walau hanya dengan satu kalimah.

Berbuat baiklah agar sebaran kebaikan itu memenuhi ruang jiwa, hati dan diri manusia.
Menjadikan bumi indah merestui kebaikan penghuni jagatnya.
Tidak salah bermimpikan kebaikan sebagai penamat sebuah cerita kerana tanggapan bakal merubah keadaan masa hadapan.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...