? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 7 September 2009

Ranjau menuju syurga


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Turun sahaja dari kereta, aku telah mendapat kad hari raya yang pertama. Kad itu
dihulurkan oleh Shikin, murid tahun enam yang bakal menduduki UPSR esok hari.
Aku terkejut kerana kad itu adalah dari murid KIA 2M.
Namun aku berbangga walau begitu dia berusaha memberi kad kepada setiap guru.
Sudah pasti bahawa di dalam kad itu bukanlah ayat-ayat yang ditulisnya sendiri kerana sepanjang aku menjadi pengawas peperiksaan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu di kelasnya tidak ada satu huruf yang membentuk perkataan pada kertas jawapannya.
Menurut guru Bahasa Melayu perkataannya hanya berbunyi mus..tas..pos yang lengkap dengan huruf vokal dan konsonan namun tidak membawa sebarang makna.

Dua guru ketawa membaca kad ucapan itu kerana terdapat banyak kesalahan ejaan. Aku turut tersenyum. Tidak dapat dipastikan penulis kad itu. Mungkinkah Shima iaitu adik kepada Shikin yang kini tahun 5. Ini kerana dalam keluarga mereka hanya Shima seorang yang agak terkehadapan dari abang-abang dan kakaknya.

Tiba-tiba rasa sedih menerpa kerana dalam zaman ICT masih terdapat insan yang tidak mampu menulis dan membaca. Ketika Perkembangan jalur lebar dan sebagainya masih ada insan yang melihat perkataan dalam bahasa ibunda seperti melihat tulisan bahasa asing tanpa difahami. Sedih dengan nasib Shikin dan keluarganya dan insan yang senasib dengannya. Sebenarnya masih terdapat beberapa lagi murid seperti Shikin yang sekelas dengannya.

Bagaimana dengan masa depan mereka?
Bagaimana pula dengan generasi mereka?

Masa kami bersama tidak lama maka aku hanya mampu mendidik dan membimbing beberapa perkara sahaja terutama tentang pembentukan diri sebagai muslim yang sebenar agar sejarah silam keluarga tidak berulang dalam hidup mereka. Biar kurang dari satu segi dan dipandang hina oleh manusia namun tetap mulia di sisi Ilahi dengan diri dihiasi taqwa. Selebihnya doa dan berserah pada Allah sebaik-baik penjaga.


*********
Rumit mendengar bacaan Al-Quran murid tahap dua. Itu menurut kata beberapa orang guru sejak program tadarus tahun ini dilaksanakan.
Begitu juga apabila masuk bab membaca perkataan, ayat dan dialog dalam bahasa arab. Hanya yang boleh membaca Al-Quran sahaja mampu membacanya. Asyik-asyik ulang murid yang sama. Murid yang tidak boleh membaca sekadar mendengar jika tidak bersembang sesama mereka. Hendak disuruh masih membaca Iqra' 2, 3 dan 4. Banyak lagi yang perlu diperbetulkan. Banyak tenaga dan semangat diperlukan demi memahirkan murid-murid yang lemah ini tentang Al-Quran. Sekaligus menjadikan murid-murid yang masih belum dapat membaca ini khatam. Tidak hanya separuh jalan.

Jangan sangka bahawa liku-liku menempuh syurga itu indah kerana ia dipenuhi duri dan ranjau.Jika rasa hendak memahami Islam dan mengamalkannya mudah dilaksanakan diri sendiri. Ia menjadi sukar untuk memahamkan orang lain sekaligus menjadikan itu amalan mereka. Asalkan ada usaha. Jangan sekadar berbicara tanpa gerak kerja

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...