? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 23 September 2009

Perancangan manusia


"Akak, jom kita round Alex hari ni...kita pergi Qaitbey dan dari situ kita ziarah makam terus ke Manshiah," pelawa sahabat seangkatan yang turut berangkat bersama ke Mesir.

"Laa...datang umah akak semata-mata nak ajak jaulah ke...tak siap apa benda lagi ni...nape lambat sangat bagitahu," aku masih terpinga-pinga akan ajakan sahabat itu yang sering merancang saat-saat akhir.

"Kitorang baru rancang tadi sebab boring duduk di rumah terus datang sini ajak akak dan sms kawan-kawan yang lain...akak jangan risau...akak siap la kitorang tunggu," tepat tekaanku bahawa ini adalah perancangan last minute yang senantiasa menjadi.

"Bukan apa akak...seronok sebenarnya last minute planning ni sebab akan menjadi...jika rancang awal-awal selalu ada sahaja halangan," tersengih sumbing sahabat itu menagih agar tidak dileteri.

Aku bersiap agak kalut kerana tidak mahu sahabat-sahabat itu menunggu lama. Prinsip tidak mahu menunggu dan tidak suka ditunggu adakala perlu diguna.

*********
"Awat raya tahun ni kalut tak tau...biskut buat awai lagi...ketupat rendang pon tak buat," kesibukan saat-saat akhir yang penat menyelesaikan segala kerja sebelum hari raya.

"Mana cukup cuti dua hari ja nak buat semua persiapan," sepupu mengeluh.

Memang sibuk apatahlagi perancangan saat akhir yang dibuat. Malam raya masih membuat kek buat hidangan kepada tetamu. Tiga biji kek kukus dibuat pada hari akhir itu. Resepinya diambil dari beberapa laman web masakan selepas sahur pada hari itu juga.

Rumah terbuka pada hari raya ketiga juga hanya sekadar perancangan main-main pada mulanya. Menu yang senantiasa berubah-rubah mengikut selera setiap ahli keluarga. Petang raya kedua berkejar ke Tesco membeli bahan-bahan bagi menyediakan pasta bakar. Ambil sahaja apa yang patut sebab anak murid sudah ada di hadapan rumah untuk beraya.

"Syok buat kenduri sebab habis semua," pagi ini mak masih meluahkan rasa gembiranya.

Menu roti jala kari ayam, pasta bakar, bihun goreng singapura bersama tapai pulut dan agar-agar nata de coco yang ditupperwarekan diberi sebagai ole-ole dibawa pulang.

Saudara-mara, sahabat-sahabat kami 6 beradik dan rakan sekerja memenuhi ruang rumah sehingga ke malam. Menjamu selera sambil bertukar-tukar cerita disulami gelak tawa melupakan seketika pada amanah kerja yang 2 bulan menanti sebelum persekolahan sesi 2009 berakhir.

Kami semua tersenyum lega apabila semua menu habis. Penat hilang begitu sahaja kerana pertemuan semula sejak lama tidak bersua menutup segala lelah.

Menjadi juga akhirnya perancangan saat akhir ini dengan izin Allah Taala pastinya.

"Akak cari dodol di setiap rumah tak ada pon yang hidang," rakan sekerja yang bertandang berkata.

"Dah makin pupus makanan tradisional tu kan kak...mungkin di rumah orang tua ada kot," sekadar menyerkap jarang.

"Haa la kalau hidang pon bukan ada orang yang nak makan pon baik tak payah buat," ulasnya lagi.

"Aaa...kan kak orang muda la ni tak makan semua tu," ayat merujuk diri sendiri yang tidak menggemari makanan itu sejak arwah Nek Chaq berhenti perusahaan dodolnya. Resepi dodol yang paling sedap. Keraknya yang masih panas yang menaikkan haruman daun pisang kerana dilapik dengan daun itu memancing selera aku selaku kanak-kanak yang tidak puasa. Kerak itu dihulur kepada kami iaitu kanak-kanak yang bermain di tepi kawah dodol yang hampir masak itu.

Kasihan pula bila kuih tradisional sudah tidak digemari oleh generasi kini. Ditambah pembuatannya yang memakan masa menyukarkan wanita zaman kini yang majoriti belajar tinggi dan bekerja. Namun rasanya kuih muih itu tidak akan pupus lagi kerana masih ada yang menggemari dan membuatnya walau hanya minoritinya sahaja.

***Makan sekadar perlu untuk beribadat mengumpul pahala di ladang dunia sebelum hasil itu di tuai dan di asingkan di padang Mahsyar.

***Kita hanya mampu merancang dan Allah menentukan samada ia layak terealisasi kerana hanya DIA yang tahu sesuatu yang terbaik buat hamba-Nya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...