? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 20 September 2009

Ukhuwah itu indah kerana Allah


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Hari terakhir di sekolah guru besar telah mengadakan taklimat mengenai H1N1. Ia daripada
kursus yang telah dia hadiri sebelum itu. Pelbagai pesanan daripadanya kepada murid-murid dan warga sekolah agar langkah-langkah menghindari penyakit itu ketika musim raya ini dipraktikkan.

"Salam la elok-elok. Tak baik buat seperti itu pada kawan," merujuk kepada seorang pengawas tahun 5 yang menarik tangan ketika rakannya menghulurkan salam.

"Elak H1N1 ustazah," jawab olahragawan sekolah itu dengan senyuman. Berkesan juga taklimat ringkas itu rupanya.

"Tak apa, insha Allah ukhuwah itukan perkara baik..perkara baik Allah akan bantu agar musibah itu tidak terkena tempiasnya."

Dua orang pengawas itu bersalaman memohon kemaafan. Sejuk mata memandang apabila rapatan ukhuwah itu terzahir. Tenang rasa jiwa apabila sengketa diluputkan dalam sukma. Damainya alam ini apabila tiada tohmah dan cela. Segala perbezaan diselesaikan dengan penuh hikmah.

"Tak seronok rasanya apabila pemberian duit raya pada tahun ini tak buat di kantin macam tahun-tahun lepas," merujuk kepada pemberian duit raya hanya dibuat seusai taklimat H1NI dalam makmal ICT.

"Aaaa..kan kak..rasa ada kekurangan dan tak meriah apabila tiada majlis bersalaman dan bermaafan seperti selalu," perbezaan yang bukan aku sahaja yang terasa.

Selaku saudara seakidah kami tetap menghulurkan tangan dan memeluk memohon maaf. Pautan itu menghangatkan lagi ukhuwah antara kami. Walaupun tangan perlu dijaga agar tidak berjangkit virus dari sesiapa sahaja namun itu tidak menghalang huluran salam yang pastinya perlu ikhlas dari hati bukan sekadar perbuatan tanpa secebis rasa.

Jika benar virus ini adalah ciptaan puak-puak tertentu maka agenda merenggangkan ukhuwah sesama umat hampir terlaksana apabila masing-masing menjurangkan ukhuwah kerana risau dijangkiti.
Paling dirisaukan adalah virus yang nyata iaitu perbezaan yang dicucuk dan telah memusnahkan beberapa buah negara. Tanpa sedar kita bersengketa dan berbalah. Sedangkan mereka yang mencucuk jarum bersorak gembira.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...