? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 4 September 2009

Menerima dan memberi.


"Telekung baru nampak," tangan melipat kembali telekung kepunyaan Kak Ngah itu.

"Free...," adik pertamaku itu meneruskan kerja melipat pakaian.

"Haaa...sapa bagi?...bestnya," manusia memang suka pada sesuatu yang percuma tapi jarang bersyukur apabila memperolehinya.

"Di masjid UKM dalam bulan puasa...time tu tak da duit so tiap-tiap hari buka puasa kat situ...suatu hari ada hamba Allah yang sedekah telekung ni," panjang lebar Kak Ngah cerita.

"Oooo...macam tu...bertuah orang tu dapat pahala selagi kita solat pakai telekung ni," kepala di angguk perlahan tanda faham sambil tersenyum.

**********
Diri masih tidak berganjak dari tempat solat. Menantikan jemaah yang lain ke luar dari Masjid Nuri yang terletak di Hayyu Sabiek ini dengan sabar. Rasanya tidak patut terburu-buru kerana malam itu tiada pengajian Syeikh Nuruddin yang diadakan di Hayyu Ashir seperti malam sebelum ini sepanjang dua minggu Ramadan.

Tengkuk dipanjangkan mencari kelibat sahabat-sahabat serumah. Nampaknya tiada satu wajah pun yang kukenali. Semuanya muslimah arab kecuali dua dan tiga orang pelajar Indonesia yang masih bersiap-sedia untuk pulang.

Keasyikkan aku memerhati ragam dan gelagat itu tiba-tiba datang seorang mama arab memberikan LE 5 kepadaku. Mama yang berbadan besar dan bertongkat itu menyuruhku mengambil sedekahnya itu sambil tersenyum. Kuambil wang kertas berwarna hijau itu sambil mengucapkan terima kasih kepadanya. LE 5 juga amat berharga bagi pelajar asing yang hanya ditaja oleh mak abah yang tidak berharta.

"Alhamdulillah bersyukur pada-MU ya Allah," kusujud syukur kerana rezeki itu datang tanpa disangka. Ketika saku makin kosong dari wang kertas.

"Pi mana lambatnya keluar," di hadapan masjid yang berkubah seperti bawang besar mengikut kata sahabat senior. Ahli bait menunggu bersama mushrif yang jauh sedikit.

"Maaf...tadi nak keluar dah tiba-tiba datang seseorang bagi ni," kutunjuk wang yang masih dalam genggaman.

"Laa...kami tak dapat pon...nak juga," mereka bertanya sambil mencari kelibat mama arab tadi.

Kutunjuk pada seorang mama yang dipimpin seorang lelaki muda masuk ke dalam sebuah kereta mewah berwarna hitam kepada sahabat-sahabat.

"Orang kaya rupanya...erm...menyesal keluar awai," rungut sebahagian dari sahabat.

"Dapat juga duit," dari belakang seorang sahabat yang baru keluar menunjukkan wang dia dapat yang sama nilai sambil tersenyum.

"Maknanya memanglah sapa yang keluar lambat sahaja yang dapat...rugi sungguh keluar awal walau hanya seminit," mengeleng kepala sahabat itu sambil berbicara.

"Sudahlah tu...Allah dah tentukan setiap rezeki dari kita...bukannya kira seminit, dua minit...kalau dah rezeki tue berjam-jam pun dapat," seloroh seorang senior sambil menasihati adik-adik junior yang masih kebudak-budakan itu.

Setiap hamba telah ditentukan rezeki sebelum dilahirkan ke bumi.
Namun itu bukanlah alasan hanya sekadar menanti dan berdoa tanpa usaha.
Berangan mendapat setempayan wang emas umpama ingin mengapai bintang untuk dijadikan hiasan kamar sahaja yang mustahil untuk menjadi realiti.
Jika ia datang tanpa disangka itulah rezeki yang diberi untuk digunakan pada jalan yang benar.
Allah tahu status ketidakupayaan hamba-Nya.
Setelah mendapat durian runtuh jangan tersasar dari landasan yang menjadikan nikmat itu dikufuri.
Dia memberi melalui hamba-Nya kala kita susah itu menandakan Dia mahu kita ingat untuk memberi pula di masa kita senang.

Hargailah apa yang diberi dengan syukur, terima kasih dan doa.
Berilah pada yang benar-benar memerlukan kerana dia lebih menghargai apa yang kita beri.

Allah memberikan banyak benda percuma jarang disyukuri.
Rasul yang berjuang menegakkan Islam sukar diikuti.
Ibu yang memberikan pengorbanan lupa dibalasi.
Ayah yang menumpahkan keringat jarang diingati.

Kembalilah mengingati agar tidak terlewat menghargai setiap pemberian, pengorbanan dan jasa yang memberi. Membalasnya sedaya mungkin dengan segenap tenaga,amal dan wang yang ada.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...