? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 2 September 2009

Relevenkah soalan itu?


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Dah baca Quran setakat mana?" sambil berjalan ke kelas soalan ditanya oleh rakan
sekerja yang duduk bersebelahan mejaku.

Ramainya manusia yang seorang ini telah bertanya sambil mengingatkan pada urusan akhirat. Aku suka pada cebisan soalan itu. Soalan itu membuatkan aku tersedar dari lena diulit hal dunia. Al-Quran bukan setakat dibaca malah difahami dan diamalkan. Bukan setakat di bulan Ramadan malah selagi hayat di kandung badan.

"Hai..nak gi sekolah ke?" soalan rutin setiap kali kulalu hadapan rumah sewa pelajar lelaki kolej swasta yang terletak di Alor Star.

"Ish..dah pakai baju sekolah memang la nak ke sekolah..apa daa punya soalan..tanya la dah solat Dhuha ke atau dah baca Mathurat kubra ka pagi ni..," hati merungut sambil membiarkan soalan pelajar yang lebih berusia dariku itu terbiar tanpa jawapan.

"Nak masak apa ya hari ini," akal ligat mencari idea bagi menu makan malam pada hari itu agar menu itu disantap dengan berseleranya oleh 5 orang ahli bait Nuha Amani.

Jika akal dan tenaga diperah demi menyediakan santapan untuk sahabat-sahabat merasai nikmat rezeki dan kenyang. Namun sukar pula mengejutkan mereka dengan bersungguh-sungguh untuk turut sama merasai nikmat munajat pada Allah di hening sepertiga malam di tanah Mandara, Iskandariah itu.

"Bangunnnnnn..bilik yang gelap tu..bangun anak dara oii..nak Suboh ni," Ustaz Kamaruzzaman tercegat di bawah menjalankan tanggungjawabnya selaku warden asrama mengejutkan pelajar kolej yang menghuni blok berdekatan rumahnya.

Walau rasa mimpi diganggu. Namun aku suka pada pendekatan ustaz itu di mana 2 tahun sebelum ini tiada warden yang sanggup menjerit sehingga dengar ke tingkat tiga asrama akhawat agar turun solat Subuh jemaah di surau dan mendengar tazkirah.

"Yang, cukup lah sahaja dengan segelas air suam..pergilah bersolat malam.
Mudah-mudah kita bertemu Lailatul Qadar. Malam rahmat seribu bulan." bukan ayat ciptaan namun melalui satu blog yang kubaca.

Bagusnya jika semua suami meredhai dan memahami sebegitu.

Keperluan perlu dipenuhi namun jangan pula sampai ibadat dikesampingkan.

"Siapa yang solat Subuh pagi tadi," ustaz di sekolah memulakan sesi ucapannya pada perhimpunan pagi dengan pertanyaan solat pada murid-murid.

"Ok...sebelum main bola jom kita pakat pi solat Asar dulu," kuajak murid-murid lelaki seusai persatuan agama yang diadakan di surau pada hari Rabu itu.

"Siapa puasa pada hari ini," mencuri masa set induksi yang dijadikan rutin soalan Ramadan ini sebelum pengajaran dimulakan.

"Ehh...dah masuk Asar ni...jom kita sama-sama solat dulu...dah selesai kewajipan tu baru rasa lega nak buat perkara lain."

Jika tidak diajak, apa kata kita pula yang mengajak.
Jika kita tidak ditanya maka kita pula yang perlu bertanya.
Agar seruan itu bukan sekadar diingati malah dilaksanakan.
Esok ketika lalai mungkin kita pula akan ditanya dan diajak sedemikian rupa.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...