? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 5 September 2009

Utamakan yang lebih utama


"Siapa puasa hari ini," sebelum keluar sempat bertanya soalan rutin sepanjang Ramadan ini.

Semua murid mengangkat tangan. Malah bersungguh-sungguh dengan bangga ingin menyatakan bahawa mereka berpuasa.

"Bagus...semua puasa tapi kamu perlu jujur...jangan bohong...Allah tahu siapa bohong," perangkap agar mereka sentiasa jujur mengaku sesuatu.

"Betul ustazah...," murid-murid itu mengaku sambil menganggukkan kepala seperti spring.

"Siapa yang solat Subuh pagi tadi," soalan berubah.

Hampir separuh dari 30 murid itu menjatuhkan tangan dengan perlahan. Barangkali malu dengan rakan yang tetap mengangkat tangan setegak tiang bendera di dataran perhimpunan. Mungkin juga malu kepada ustazah yang bertanya yang memandang sambil mengira.

"Tahniah ustazah ucapkan buat kamu yang solat dan dalam masa yang sama berpuasa...kamu patut berbangga dan mengucapkan tahniah pada diri sendiri kerana berjaya melaksanakan 2 daripada rukun apa?" sekadar menguji ingatan.

"Islam...," nyata pelajaran tahun lepas lekat di minda mereka. Alhamdulillah dengan izin Allah yang memberi dan menarik ilmu itu kembali.

"Jika kamu mampu melaksanakan rukun Islam yang ketiga iaitu puasa kenapa tidak mampu melaksanakan rukun kedua iaitu solat...sepatutnya yang kedua perlu diutamakan terlebih dahulu kerana nyata ia lebih utama sebab itu berada di tempat kedua," panjang lebar penerangan. Agaknya mereka faham atau tidak.

Masing-masing terlopong mendengar ceramah percuma sebelum mata pelajaran berganti.

"Bangun lewat tadi ustazah," ada yang memberi alasan.

"Bukan setakat solat Subuh pagi tadi tetapi solat setiap waktu sebanyak 5 kali sehari semalam," sambil diikuti oleh setengah murid yang mengingati rukun kedua itu dengan baik.

"Ya...pandai pon...bila dah tau maka kenalah buat...tidak ada makna puasa jika tidak solat kerana solat itu tiang agama maka bumbung, dinding, pintu, tingkap tidak akan dapat dibina tanpa tiang," berkias pula ceramah kali ini.

Muka beberapa orang murid cerdik yang tidak solat sudah merona merah. Kasihan pula melihat mereka. Agaknya menahan malu kerana rakan-rakan yang IQ sederhana ramai yang mampu melaksanakan dua rukun itu sekaligus.

Soalan itu akan kuulang tanya sehingga diri ini masih bersama mereka. Bagaimana pun keluarga dan latar belakang mereka tidak kupedulikan samada ibu bapa mereka mengambil berat tentang rukun Islam kedua itu. Harapanku agar diri setiap kanak-kanak itu tertanam dengan keimanan yang utuh. Mampu menahan mehnah dunia yang diwarnai dengan seribu macam keseronokan. Bukan sekadar diri sendiri. Mampu juga mengajak keluarga yang lupa bahawa solat itu adalah fardu ain. Perlu diqadha selagi bernyawa. Tidak boleh orang lain ganti jika sudah meninggal dunia. Tidak ada fidyah untuk ia.

Begitu juga jika ada seorang hamba yang memboikot barang Yahudi sambil mengajak orang agar turut serta. Sedangkan solatnya juga masih ada yang tertinggal. Sedangkan solat itu yang utama. Diikuti amalan kebaikan lain yang turut serta atau menyusul di belakang.


Iman umpama ombak ada pasang surutnya yang sentiasa mengalir dan kadangkala beralun.
Doalah agar ia tidak membeku agar dapat diupgradekan sehingga mencapai tahap tertinggi di sisi Ilahi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...