? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 13 September 2009

Yakin + Usaha + Ikhlas


"Dia cukup risau kalau kak pi mana-mana," merujuk kepada kerisauan anak lelakinya yang berusia 8 tahun, rakan sekerja itu bercerita di masa senggang dalam bilik guru.

"Kenapa dia risau kak," aku masih tidak faham punca kerisauan murid tahun 2 Al-Razi itu.

"Risau mak dia ni accident," kanak-kanak itu sentiasa berfikir lagak pemikiran dewasa mengikut sumber dari emaknya.

Aku juga pernah berfikir sepertinya walaupun di kala usia lebih banyak dari itu. Risau orang yang disayangi terutama mak, abah dan adik-adik terlibat dalam kecelakaan. Jika abah dan mak keluar maka selalu tertanya sendirian samada akan bertemu lagi selepas itu. Namun perkara yang akan berlaku luar dari kotak pengetahuan dan jangkaan. Tanpa terfikir Ustaz yang pernah berkata hendak mati sebelum dunia makin kotor dengan ragam penghuninya pergi menghadap Ilahi. Kelas terakhir bersamanya berlangsung melebihi waktu. Hampir penuh papan hijau digunakan untuk menulis. Rupanya itu adalah hari teakhir bersamanya sebelum arwah terlibat dalam kemalangan ketika pergi meminang untuk adik iparnya. Ahad yang turut yang redup seolah menangisi pemergian hamba yang soleh itu menyebabkan seluruh warga SMA Raudhatul Ulum itu muram.

Kerisauan itu kadang-kadang membuatkan hati tidak tenang. Jika boleh hendak orang tersayang berada di depan mata sentiasa agar keselamatan terjamin.

Usia meningkat dan semua itu berubah. Ilmu kuliah dan luar kuliah banyak mengajar. Patutlah alim ulamak wajahnya tenang dan sedap mata memandang. Ia kerana mereka meletakkan Allah taala sebaik-baik penjaga dan tempat bergantung harap. Langkah dipanjangkan kerana keyakinan itu merantau mengutip permata ilmu di bumi sahara. Ketika itu redho jika di lapangan terbang Kepala Batas adalah tatapan terkhir wajah-wajah insan yang kusayang. Rahsia yang tidak pernah terbocor samada salah seorang antara kami kembali dahulu menghadap Ilahi.

**********
Seperti mana mati yang menjadi rahsia sebegitu jugalah kelahiran, jodoh dan rezeki.
Selagi ia belum terjadi sukar membuat andaian.
Namun tidak salah untuk merangka, bercita-cita dan berusaha memilikinya.
Segalanya dari Allah maka kepada-Nyalah di pinta dan diletakkan keyakinan.

*********

Sejauhmana kualiti pencapaian akademik zaman sekarang melalui peperiksaan sukar diukur tahapnya. Jika hanya sekadar memuntahkan jawapan yang sudah dihafal akibat soalan yang terbocor atau sengaja dibocorkan maka ilmu itu sudah jatuh nilainya.

Rasanya sistem Al-Azhar yang sering diperlekehkan patut digunakan. Kertas soalan panas selepas baru dicetak adalah hasil soalan para doktor dan doktoroh yang diperolehi dari solat hajat di malam sebelum peperiksaan berlangsung. Dari situ dapat disaring antara pelajar-pelajar yang ikhlas dan tidak kerana tajuk-tajuk yang diberikan oleh para pensyarah sebelum ini kemungkinan tidak akan naik ketika peperiksaan. Jika yang ikhlas menuntut ilmu kerana Allah Taala akan mengkhatamkan kitab dari kulit ke kulit. Jika sebaliknya akan hanya menghafal tajuk-tajuk yang diberikan tanpa tahu kemungkinan hasil qiammulail para pensyarah.

Wallah hu Taala a'lam.



BERHATI-HATI, BERSABAR DAN MEMBERI LALUAN KETIKA MEMANDU DAPAT MEMBUATKAN JALANRAYA AMAN DARI KEMALANGAN.

USAH DIKEJAR DUNIA KERANA SERING MENJADIKAN KITA CELAKA.

KEJARLAH AKHIRAT KERANA AKAN MEMBUAT DIRI BAHAGIA.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...