? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 1 September 2009

Tiada kedua selepas pertama



Tahun lepas ketika ini murid tahun enam sering datang mengadu kegelisahan akibat peperiksaan semakin hampir.
Tahun ini pula di mana tinggal lagi seminggu terpancar kesungguhan pada setiap dari mereka.
Jika dahulu aku sering memerhati beberapa orang murid yang sering mencuri pandang ke luar kelas ketika pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hari ini semua bertungkus lumus mendengar dan menyiapkan latihan.
Sesiapa yang lalu juga tidak dipedulikan.

Besar sungguh penangan masa yang sentiasa mencemburui manusia. Kesempitan terasa kerana alirannya senantiasa mengalir sehingga menemukan penghujung sesuatu perkara.
Rugi sungguh manusia kerana tidak pandai memanfaatkan masa yang berjalan dengan riang tanpa pengisian semaksima mungkin.

********
"Aduh mengantuk la...camna nak buat ni," kami bertiga mula menahan kantuk. Jam sudah menunjukkan angka 3 pagi.

"Takpa, kami bancuh air...minum air panas tak la mengantuk sangat," tangan Anim mencapai cerek elektrik untuk memasak air.

"Haa...akak pi beli keropok ikan di bilik 208 la, sedap juga makan dengan air," pen di tangan segera diletak atas nota ringkasan subjek Nahu itu.

Beberapa bungkus plastik keropok ikan telah menjadi penghuni bakul sampah di bilik Anim. Tiga biji mug kosong tersadai di atas meja stadi dan lantai. Buku Nahu dan kitab rujukan sampingan ternganga di atas katil, meja dan lantai. Buku dan kitab dibaca sepintas dan ditanda dengan pensel dan highlight pada point yang penting sahaja. Lalu ia dipindahkan ke atas kertas kajang putih dalam bentuk peta minda seringkas mungkin.

"Pukul berapa dah ni?" ku soal Asha sekadar mengisi kebosanan walhal jam berada di atas meja beberapa jarak sahaja.

"Dah pukul empat lebih dah," kata sahabat itu lalu memandang kembali ke kitab di hadapannya.

Masa berlalu. Kepala berat memikul bebanan manahan kantuk. Menyesal dan mula mengutuk diri belajar last minit yang menyiksa fizikal dan mental. Ini pengajaran agar masa depan tidak berulang lagi.

"Ok...semua dah siap...time to discuss...explain la tajuk-tajuk tu mengikut apa yang korang faham," badan 3 orang kami bergerak membetulkan segala urat dan otot yang regang akibat bongkok semalaman.

Itu kenangan semasa bergelar pelajar. Itu bukanlah kali pertama melakukan stadi last minute tetapi kali itu benar-benar membuatkan terseksa jiwa raga. Jika sebelumnya seperti pelajar lain yang senang stadi last minit kali itu terbabas. Alhamdulillah subjek itu kami bertiga lulus. Allah masih memberi kesempatan.

*********
"Kamu semua minta kelas tambahan ditambahkan ke?" soal Guru Besar pada tiga orang pengawas tahun enam ketika mereka membaca akhbar.

"Ya cikgu...kami nak sangat-sangat," seorang menjawab yang menunjukkan wajah mengharap.

"Kalau nak kamu kena bayar...dulu kamu lari dari kelas tambahan...sekarang cikgu semua dah letih kamu nak belajar pula," tegur guru cina itu persis seorang ibu meleteri anak-anak kecil yang nakal.

Itu realiti manusia dengan urusan dunia. Melakukan sekali kesilapan masih punya ruang memperbaikinya di masa lain. Malah kerana rahmat Allah kesilapan itu adalah pemangkin kejayaan di masa hadapan. Allah memberi kesempatan untuk berubah. Allah memberi masa agar keciciran waktu lalu digunakan sebaik mungkin di masa akan datang.
Beruntunglah pada insan yang merasakan telah merugikan masa lalu.

Namun kerugian sebagai hamba dalam perjalanan hidup bernyawa yang menemui akhirnya tiada peluang kedua menebusnya. Perginya seorang manusia adalah untuk selamanya. Tiada kali kedua yang diberi Allah untuk memperbaiki kesilapan pertama lalu. Tidak ada seorang manusia pun yang dihidupkan kembali untuk itu. Pergi membawa amal yang dilakukan di dunia. Segala-galanya bernoktah setakat itu sahaja.



Dunia ini ibarat pentas. Hidup ini ibarat lakonan. Manusia ibarat pelakon.
Jadikanlah dunia pentas indah dihiasi warna-warna ISLAM.
Jadikan lakonan ini umpama lakonan yang TERAKHIR.
Jadilah pelakon yang membawa watak acuan AL-QURAN & SUNNAH.
Setiap babak biarlah diselit cinta dan kasih sayang yang berpaksikan CINTA ILAHI.
Biarlah iman dan akal memandu nafsu dan diri menjadi PENGARAH.
Agar berakhirnya lakonan ini dalam HUSNUL KHATIMAH.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...