? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 16 September 2009

Cerita raya..


Dapatkan ecard NasyidFM Disini


Seorang kawan berkata tahun ini aku boleh beraya sakan. Namun bagiku hanya biasa sahaja. Usia sekarang tidak segembira menyambut raya seperti zaman kanak-kanak dan pelajar walau dalam keadaan yang sederhana. Sederhana itulah yang turut terbawa sehingga kini.

Baju raya masih belum dibeli. Cadang dengan mak dan Kak Ngah hendak menjengah bazar di hadapan jam besar dua hari sebelum Eid Mubarak mencari pakaian yang berkenan di pandangan mata. Disamping kualiti dan harga yang tidak terlalu mahal. Tahun pertama beraya di bumi orang memakai jubah arab yang perlu dilipat kerana labuh dan besar. Sukar untuk berjalan dan amat menyekat pergerakan untuk beraya ke rumah pelajar-pelajar yang sudah berkahwin. Tentunya juadah mereka lebih enak seperti masakan orang-orang tua di sini.

Kuih raya cuma sedia untuk dihidangkan. Mak sudah menyediakan beberapa bekas london almond untuk diberi kepada saudara-mara terutama sepupu yang akan berangkat ke Mesir pada hari raya keempat nanti. Biskut kegemaran keluarga dan saudara mara itu sudah menjadi juadah wajib disediakan setiap kali Syawal walaupun namanya tetap mendatangkan keraguan dinamakan sempena kota bekas penjajah itu. Menyediakan biskut raya sebagai anak rantau menjadikan diri kreatif. Seorang rakan telah menerap biskut menggunakan tudung botol air berkarbonat sehingga terbentuk bulan sabit. Maka jadilah biskut bulan sabit ciptaan perantau serba kekurangan bahan dan peralatan.

Kanak-kanak adalah golongan yang amat suka dengan hari raya. Malam sepanjang Ramadan memang meriah dengan suara, jerit-pekik bermain bunga api dan mercun walaupun kadang-kadang membuatkan kami sekeluarga beristighfar dan panas hati kerana terkejut. Di sekolah guru-guru sering menasihati murid agar jangan bermain mercun. Suatu hari ketika aku lalu di tepi sebuah kelas guru kelas itu mendenda hampir separuh murid di dalam kelasnya. Bila ditanya murid-murid alasan didenda adalah kerana bermain mercun. Cukup terharu kerana sikap mengambil berat guru-guru itu. Namun bila mereka pulang ke rumah lain pula ceritanya. Tarbiah dan nasihat guru hanya 7 jam sahaja tidak cukup dibandingkan dengan tarbiah ibu bapa mengikut baki jam lebihnya.

Mengembirakan kanak-kanak di hari raya sebenarnya cukup membuatkan kita turut sama gembira. Sepertimana zaman kanak-kanak kita telah melaluinya dengan rasa gembira mendapat duit raya. Ketika kanak-kanak aku senang mengikut rombongan bapa saudara sepupu yang tua setahun dariku. Mengelilingi kampung sewaktu itu yang masih seratus peratus melayu Malaysia. Mengutip duit raya tetapi kami tetap menghormati tuan rumah dengan masuk merasai juadah yang dihidangkan. Aku masih ingat biskut semperit yang paling sedap adalah di sebuah rumah di kampung tok. Tuan rumah itu juga tidak kukenali sebenarnya. Kini hanya tinggal kenangan apabila pulang ke kampung sudah seperti berada di Indonesia.

Ramadan hampir pergi. Namun al-Quran masih perlu terus di baca. Amalan sunat perlu diteruskan bagi menampung yang wajib. Nafsu perlu dibendung agar syaitan tidak sewenang-wenang memanipulasi kelemahan.

Salam Eid Mubarak buat semua. Kullu am wa antum bikhair.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...