? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 31 Mac 2009

Nilai satu nyawa

Isu ini sudah lapuk. Malah jika dibicarakan pasti menaikkan darah sebilangan dari kita yang sebati dengannya. Bahkan boleh dikatakan sesuatu yang sensitif seperti membicarakan isu politik. Ia hampir tenggelam dibayangi isu yang lebih bahaya darinya tetapi membawa kesan yang hampir sama iaitu membahayakan kesihatan. Isu itu kini bangkit semula setelah akhbar tempatan menyiarkan kesan dan bahaya jangka panjangnya terhadap kesihatan manusia disertai dengan gambar paru-paru hitam akibatnya.

Pagi tadi radio Hot FM juga membicarakan tentang fungsi gambar-gambar ngeri yang terdapat pada kotak rokok ke atas para perokok. Antara gambar ngeri tersebut adalah janin akibat merokok. Entahlah aku sendiri tidak dapat membayangkan bagaimana gambar itu kerana kotak rokok pun sudah lama tidak kulihat.

Jika tidak kerana tajuk itu yang dibicarakan di stesen radio hangat itu maka aku tidak tahu yang sekarang kotak rokok sudah berubah wajah. Jika dulu sekadar pesanan 'merokok membahayakan kesihatan' oleh Kementerian Kesihatan Malaysia yang tertera pada kotak rokok.
Pelbagai komen dari pemanggil melalui panggilan telefon dan sistem pesanan ringkas. Ada yang perokok yang sudah mahu meninggalkan rokok. Ada juga yang sedih melihat gambar-gambar itu namun tetap merokok. Ada yang tidak mempedulikan kerana dia adalah perokok tegar. Namun satu komen yang menarik perhatianku adalah menutup kilang-kilang rokok untuk mengelakkan orang merokok.

Sambil memandu aku tersenyum lalu hati berkata, " Mana mungkin kerajaan menyekat rokok dengan menutup kilang-kilangnya dan menyekat kemasukannya dari negara luar kerana rokok telah memberi cukai yang tinggi kepada negara."

Hati aku terus berkata, " Kenapa perlu merisaukan sedikit kekurangan material jika kesannya adalah mudarat berterusan, Allah juga tidak merestui apabila hamba-Nya tidak menjaga anugerah-Nya di samping membazir termasuk dalam saudara syaitan. Ditambah penyumbang dana kepada yahudi membeli peluru untuk membunuh saudara seakidah sendiri.

Kereta kubelok hampir sampai ke sekolah. Hatiku terus berbicara menoktahkan, " Apa hendak dirisaukan pada kerugian kerana Jika meninggalkan sesuatu yang Allah larang pasti ada ganjaran dari-Nya yang kita tidak ketahui."

Aku adalah seorang yang anti rokok kerana kelahiranku menyebabkan abah meninggalkan rokok. Sehingga sekolah rendah kulihat abah masih tetap melawan ketagihnya itu dengan mengulum gula-gula Hacks hitam dan asam. Syabas buat abah kerana berjaya melaksanakan niat baiknya itu. Perkara baik yang diimpikan disamping mendapat pertolongan akan beroleh keberkatan di sisi Allah Taala walaupun perkara itu dianggap kecil bagi sesetengah orang.

Awas rokok bukan sekadar membahayakan kesihatan penghisapnya
namun penghidu asapnya juga akan lebih menderita
sayangilah keluarga dan orang sekeliling anda
kerana nyawa manusia begitu berharga....

2 comments:

Naim berkata...

dan saya baca 1 kartun,

si perokok alih rokok dari kotak yg bergambar ngeri itu ke kotak lama...

kata dia, barulah dia tak takut merokok...

hahaha.... memang parah penyakit ketagihan ni...

-- baik (syukurlah) saya x merokok.

eva berkata...

bila sebut ketagihan sama aje cam dadahkan....hukum islam benda yang memabukkan itu adalah haram

baguslah...tak merokok...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...