? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 26 Mac 2009

Penantian

Penantian adalah satu penyeksaan. Maka aku telah mengalami penderitaan yang berulang kali. Bukan sahaja aku. Namun ramai di luar sana yang senasib.

Penantianku untuk memiliki segulung ijazah. Penantian untuk memiliki sebuah kereta. Malah sebuah komputer riba. Sekarang pun aku masih tetap menanti untuk memiliki beberapa perkara dan benda yang masih dalam proses mencapai. Juga belum tergapai. Begitulah akibatnya memiliki terlalu banyak impian. Bahananya perlu menanti dalam jarak masa yang adakalanya terlalu lama.

Aku lebih senang mengandaikan penantian ini adalah proses mencipta kesabaran. Malah jika sabar dipraktikkan natijahnya akan lebih berganda di mana nilainya keberkatan Allah Taala. Setelah hasil dituai barulah kita sedar bahawa penantian itu adalah tarbiah untuk memiliki sesuatu yang berharga lebih mahal dari sesuatu yang dimiliki dengan mudah.

Teruskanlah bersabar. Allah akan bersama hamba-hamba-Nya yang sabar.

Setelah lama menanti akhirnya pensyarah datang pada pagi tadi untuk sesi penyeliaan buat kali pertama. Mungkin sebab terlalu lama menanti segala resah dan debar di dada di bawa angin masa. Aku dapat mengajar dalam keadaan yang agak tenang. Malah suasana kelas yang terkawal. Terima kasih buat murid-murid tahun 2 al-Farabi yang sporting membantu ustazah mereka ini. Tabik spring. Sesi pengajaran dapat dilaksanakan mengikut perancangan yang telah tertulis.

Namun manusia tidak memiliki kesempurnaan. Masa 30 minit yang diperuntukkan agak sedikit lari kerana kesilapan murid-murid memahami arahan dalam bahasa arab. Lucu juga bila mengenangkannya. Dari satu sudut, aku bersyukur kerana mereka telah memahami konsep berkumpulan yang diterapkan ketika membaca al-Quran dalam pelajaran pendidikan islam (khatam al-Quran). Namun untuk hari ini bagi pelajaran bahasa arab telah menjadi bala kerana kumpulan yang sama kubentuk untuk sesi gerak kerja berkumpulan disalahtafsirkan oleh mereka. Ada ka patut disuruh duduk dalam kumpulan, ketua kumpulan keluar untuk mengambil wuduk.

Hikmahnya itulah masalah yang tidak dijangka yang perlu seorang guru tanganinya dengan bijaksana agar sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. Mujurlah pensyarah memahami keadaan. Fuhh....lega.
Sekarang aku rasa seperti burung yang memiliki sayap boleh terbang merata-rata. Bebas dan bebas merasai angin sejuk di udara. Dimulai dengan terbang rendah seterusnya makin tinggi hingga melanggar awan. Hilang separuh bebanan tugas yang tergalas dipundak amanah.

Berbaloi rasanya penantian ini kerana dapat banyak ilmu darinya. Hasilnya menunjukkan peningkatan yang banyak berbanding dahulu. Semuanya dari Allah. Bukan untuk diriakkan cuma sebagai motivasi menampung kekurangan yang masih berbaki sebagai memenuhi impian yang masih belum terlaksana.
Aku akan terus menanti. Menanti dengan setia. Menanti dengan usaha. Menanti dalam doa dan tawakal.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...