? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 14 Mac 2009

pECaH ADAt

Cinta bersemi di hati bersatu hadapan wali. Kasih yang terungkap kini makin kuat terpatri. Sayang akan bercambah dengan ikatan halal di sisi Ilahi.


Ikatan diikat disaksikan semua sebagai tanda sahnya suami isteri. Meriah majlis diatur dek kerana sekali seumur hidup. Bermula dari kad sehingga lauk-pauk dihidang. Semuanya dijaga agar tiada cacat cela. Menjadi bahan cerca hadirin dibelakang jendela.


Rupa ditata rias secantik bulan purnama menghilangkan rupa asal. Kad dikirim beringgit sekeping dibuang belakang tuan rumah. Pakaian tradisi dimodenkan hilang nilai keislaman dan kemelayuan. Hantaran dibalas berbelas bekas digubah mewah bersama barang berjenama. Khemah hadirin dan pengantin tidak kurang hebat berwarna sedondong dengan pakaian. Tidak masuk lagi pelamin, dewan jamuan dan bilik pengantin yang ada tema tersendiri. Semuanya berharga puluhan ribu ringgit.

Diri berfikir, " Banyaknya duit mereka buat majlis habis berpuluh dan beratus ribu ringgit."

Terus mengomel, " Membazirnya buat majlis sehari habis berpuluh dan beratus ribu ringgit."

Sambung bicara, " Aku merungut kerana tidak mampu seperti mereka, jika setaraf mereka mungkin seperti atau lebih dari mereka."

Masih berkata, " Jika begitu keadaanya, lebih baik begini menumpukan pada SISWA yang difardukan tanpa belanja yang berganda-ganda kerana ia syariat yang tidak menyusahkan. Selainnya di anak tirikan dibuat sekadar mampu berlandaskan syariat kerana ia hanya sekadar adat."

Adat menukilkan perkahwinan sekali seumur hidup perlu meriah secara besar-besaran. Berbelanja wang simpanan pada yang berharta. Meminjam pada yang sederhana dan susah. Mencari sponsor pada yang glamour.

Adat menukilkan biar sempurna di mata orang. Dipuji berhari-hari. Jangan dikutuk kemudian hari sesuai dengan pepatah 'biar mati anak jangan mati adat'.

Apa kata jika adat itu dipecahkan???

Akan ada yang mencerca namun ramai menyedari yang sederhana itu lebih baik dan berkualiti jika disertai keredhoan dan keberkatan yang Esa.

2 comments:

SOHAINA MOHD SALLEH berkata...

JOM KITER PECAH ADAT,AKAK TAK SANGGUP TENGOK PEMBAZIRAN DUIT BERIBU RIBU UNTUK HANYA SEHARI TU AJER.DIMANAKAH KESEDERHANAAN DALAM ISLAM...???

Tanpa Nama berkata...

tu la...

bukan dosa pon pecahkan adat yang tidak selaras syariat...

Islam dijunjung...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...