? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 22 Mac 2009

sEsAk MaSa


Hari-hari kian sesak seperti yang kujangka. Malahan sesaknya melebihi jangkauan jangkaan. Normallah hari seorang dewasa yang dipenuhi dengan rutin lambakan kerja. Namun, kekadang rindu pada kekangan dan kesibukan waktu sebagai pelajar yang agak longgar dari segi tekanan dan kebosanan. Jika itu yang berlaku ada sahabat-sahabat yang menyokong. Malah lawak-lawak bodoh yang dicipta bakal menghilangkan tekanan lambakan assignment, kuiz dan exam.

Minggu ini sahaja bermula dari esok tayar kereta akan menjejak garaj rumah pada waktu petang atau mungkin masuk senja. Seperti kata sepupuku baru-baru ini kerjaya guru sekarang menuntut kerja tanpa cuti. Memang benar kata-kata itu melalui bisikan guru sains di sekolah ketika perhimpunan berlangsung bahawa cuti seminggu baru-baru ini tidak seperti cuti. Mereka yang menjalankan kelas SBT ( skim bantuan tuisyen ) perlu hadir ke sekolah hampir setiap hari. Letih juga jadi guru pelajaran teras ditambah PPSMI ini, ucapan itu yang pernah menggerutu dalam hati.

Entah bagaimana nasib anak muridku pada MTQ ( majlis tilawah al-Quran ) peringkat yang diadakan di SK GUAR LOBAK esok. Aku yang dipertanggungjawabkan melatih murid-murid bercerita tidak dapat melaksanakan dengan penuh dedikasi akibat kesuntukan masa. Waktu rehat tadi mendengar murid perempuan berlatih agak mencuitkan hatiku. Bukan kerana cara murid tersebut. Namun, kerna teks yang kusediakan yang menyamai teks syarahan atau pidato. Maklumlah pengalaman berbahas dan berpidato ada sedikit ketika belajar dahulu. Jika bercerita tidak sekali. Jadilah teks bercerita bercampur pidato. Mungkin boleh disingkatkan menjadi 'CEHAS' atau 'CETO'. Haha.

Bulan dakwah juga diadakan majlis pada Khamis ini yang disekalikan dengan perasmian surau SKBS. Program last minute yang dirancang ini pastinya menuntut kerja yang perlu diselesaikan dalam masa yang singkat agar program tetap berjalan dengan teratur.

Petang tadi rakan sms memberitahu tentang perjumpaan guru-guru j-QAF kohot 2008 yang sedang praktikum pada tahun ini dengan pensyarah IPDA pada Selasa minggu ini juga. Ianya berkaitan dengan refleksi praktikum. Kesnya yang kuagak adalah para pensyarah yang tidak berpuas hati dengan penulisan refleksi oleh pelatih. Aku pun termasuk dalam pelatih yang agak samar-samar akan penulisan refleksi yang betul. Selama ini aku mengikut penulisan praktikum sekolah. Namun kata pensyarah ia lebih kepada apa yang guru rasa. Musykil-musykil.
Mujurlah cuti lepas aku sudah menyiapkan rancangan pengajaran praktikum untuk minggu ini. Cuma perlu diperkemaskan yang mana tompang dan menyediakan bahan bantu mengajar. Biarlah pensyarah nak datang bila pun. Muhimnya aku melangsaikan semuanya tepat pada masa agar hari-hari depan tidak kelam kabut.

Walau kesesakan masa kini, aku gembira kerana anak didikku makin matang mendepani pelajaran terutama bahasa arab. Sebab itulah jika letih pun aku tetap bersemangat untuk masuk kelas untuk memberi ilmu kepada mereka dan melayani karenah yang berbeza itu.

Doaku agar gastrik yang kian rancak menyerang tahun ini tidak lagi datang agar apa yang direncanakan berjalan seperti yang dirancang. Semuanya dengan kehendak Allah taala. Sesungguhnya perancangan Dia lebih baik dari perancangan kita yang tidak tahu hikmah di sebalik perencanaan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...