? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 18 Mac 2009

Labah-labah dan cicak

Kak Yah kata cara hidup keluarga sepupu sebelah suaminya berbeza dengan cara hidup keluarganya.

Berbeza kerana mereka tidak menutup aurat dengan sempurna. Juga kerana tidak menjaga batas pergaulan dan perhubungan. Dikonkrit lagi dengan tiang agama yang tidak dilaksanakan.

Itu semua diketahui Kak Yah setelah menumpang semalaman di rumah sepupu suaminya itu semasa bercuti ke negeri Tebu bulan lepas.

Maka, Kak Yah mengambil keputusan untuk tidak lagi menumpang walaupun di rumah adik sepupu suaminya itu ketika bercuti ke negeri penyu beberapa hari yang lalu.

Anak saudara suami Kak Yah hanya melopong mendengar luahan rasa isteri bapa saudaranya itu tanpa mencelah walau satu perkataan. Dia cuma tahu yang hubungannya bersama mangsa ghibbah (umpatan ) emak saudaranya itu baik selama ini. Namun, tidak diketahui setakat mana betulnya cerita itu. Patutlah selama ini bapa saudara dan mak saudaranya menjarakkan hubungan dengan sepupu mereka sendiri.


Jika betul cerita itu memang mereka bersalah kerana meninggalkan kewajipan yang Allah perintahkan. Namun itu bukan alasan melonggarkan hubungan darah yang mengalir di dalam tubuh.

Rasulullah juga mempunyai bapa saudara yang amat jahat iaitu Abu Jahal yang bencikan agama islam yang suci ini. Juga Abu Talib yang tidak mengucapkan syahadah namun pelindung baginda menyampaikan risalah. Baginda tidak membenci dan menjauhi mereka malah senantiasa mendekati mengajak ke jalan yang benar. Teladan ditunjukkan dengan peribadi dan sikap yang mulia yang menjadi kaguman kaum kafir Quraisy.

Hari kelahiran Rasulullah diingati namun sifat baginda susah diikuti
Peribadi baginda sukar diteladani
sebab itulah kini manusia makin lari dari kebenaran
kerana manusia yang berjalan atas kebenaran
berseorangan tidak membimbing manusia yang kesesatan

dunia terbahagi dua
antara baik dan jahat
saling menuduh
saling mengutuk
saling bermasam muka
saling berentakan
kerana yang baik merasakan dirinya mulia
yang sesat pula kelam dari sebuah kebenaran...



Wallah hu ta'ala a'lam minna.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...