? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 12 Mac 2009

Nostalgia yang mendidik

Waktu kecil dahulu aku pernah terfikir bahawa aku ini hanya anak angkat mak dan abah. Alasannya cuma mak lebih melayan adik-adik berbanding aku.

Umur 7 tahun aku sudah dibiarkan sendiri mengurus diri. Keluar sewaktu cuaca masih gelita dari kawasan rumah sewa yang jarak beberapa meter dan perlu melintas jalan untuk menunggu trak tentera. Memanjat trak seawal 6.30 pagi ( tak nak abang-abang tentera angkat )

Pertengahan tahun darjah 1 aku dihantar tinggal bersama tok dan tokwan di Kedah agar persekolahanku tidak terganggu di sebabkan abah posting ke Ipoh. Setiap malam menangis teringatkan mak dan keluarga. Akibat menaggung rindu aku selalu memejam mata dan membayangkan berada di rumah yang abah sewa di Ipoh. Kami hanya bertemu ketika cuti persekolahan. Namun pertemuan singkat juga masih dimarahi mak. Bila pulang ke Ipoh aku sedih melihat mak menyikat dan memakaikan Kak Ngah kasut. Sedangkan aku perlu mengurus sendiri keperluan diri. Jika menyebal tidak dapat membuat sesuatu juga akan dimarah ( kena marah sebab susah nak basuh kasut sekolah guna berus cuci kain..heh..heh )

Umur 9 tahun aku tinggal bersama keluarga di Ipoh. Aku pernah memberitahu rakan kelas bahawa aku merasakan diri ini hanya anak angkat. Rupanya rakan aku berfikiran sama. Seronok mengenali rakan yang mempunyai fikiran dan nasib yang sama. Kelirunya cuma aku berbintikan abah dan surat beranak juga ada nama mak dan abah ( confius sebenarnya nak menidakkan sejarah )

Aku pergi kedai membeli barang. Aku membonceng adik-adik ke sekolah dengan basikal. Aku pernah ditinggalkan seorang diri dalam cuaca hujan,guruh dan kilat sehingga aku membuat keputusan duduk diluar akibat takut ( time tu tengok hantu Jepun cerita setinggan ). Aku menjaga adik yang kecil. Bak kata semualah aku hingga membataskan sifat kanak-kanakku untuk bermain ( hakikatnya dapat juga bermain di masa-masa tertentu...galah panjang, bola jaring dan hoki )

Itu yang aku rasa ketika usia kanak-kanak menghiasi kamar hidup.

Bila dewasa baru kusedar malah bersyukur kerana dididik dengan motivasi dan psikologi yang baik. Kesan didikan mak maka aku mampu merantau meninggalkan keluarga demi mencari ilmu hingga ke negeri orang. Hasilnya juga aku tidak goyah diuji kesusahan dengan izin-Nya. Hasil daripada rungutan sewaktu dulu kini membina motivasi dan kaunseling menghadapi mehnah. Didikan yang membawa kesan dalam jangka waktu yang panjang.

Kini aku kembali dididik. Bukan mak namun guru-guru matan di sekolah. Mendidik menjadi seorang guru sejati. Mendidik menjadi bukan sekadar mengajar tetapi mampu melakukan kerja berkaitan hal ehwal kehidupan. Aku pernah rasa terbeban. Aku pernah rasa kesuntukan. Di ketika emosi berada di pertengahan sebagai manusia yang punya tahap naik turun gelodak perasaan. Namun itulah didikan yang akan memberi hasil di kemudian hari. Hari ini aku merungut. Masa depan akan bersyukur kerana diberi kesempatan mendapat didikan awal sebelum menghadapi keadaan.

Syukurlah akan setiap yang ada dan yang berlaku.

Life must be go on.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...