? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 19 Mac 2009

Panaskan kembali isu Palestin

" Sebolehnya kami ingin juga usaha untuk bawa balik anak-anak Palestin ke sini setelah Ismail Haniyeh sendiri mengizinkan dengan berkata bahawa anak-anak ini tiada masa depan di Palestin," kata Dr Jamnul Azhar berulang kali dalam ayat yang berbeza namun membawa makna yang sama dalam ceramah yang kuhadiri bersama mak, tok dan adik semalam.

Isu Palestin kini kian sepi. Ceramah semalam yang diadakan di Masjid Kg Raja, Sungai Petani agak suram, yang majoritinya terdiri daripada warga emas. Namun tetap berjalan seperti yang dirancangkan pihak masjid. Semoga sumbangan derma ikhlas para hadirin dapat menjadi saham membantu anak-anak Palestin mendapat kebebasan menjalani tumbesaran.

Selama ini tragedi dan rentetan di Palestin hanya dilihat, didengar melalui media massa dan internet. Namun semalam tragedi di sana diketahui dari Dr Jamnul yang berpeluang ke sana bersama Dr Sheikh Muszaffar Shukor atas misi kemanusiaan membantu mangsa. Plot-plot pengalaman dicerita dengan terperinci oleh beliau tentang kematian, kecederaan dan penderitaan rakyat Palestin disertai tayangan gambar di atas skrin.

Fakta memilukan mengikut cerita Dr Jamnul adalah dalam masa 4 hari beliau di sana seramai 80 orang lebih yang kehilangan kaki akibat dibom.

Fakta menarik adalah jenazah lelaki yang telah syahid 20 tahun masih mengalirkan darah sedangkan mengikut dunia perubatan sendiri darah akan membeku selepas 4 jam meninggal.

Jenazah dalam peti dalam bilik mayat yang berbau harum selepas dibuka.

Keberanian wanita-wanita Palestin yang membeli sayur ketika jet pejuang berlegar atas kepala. Kata mereka, " Kami tidak takut kerana kami hendak mati syahid."

Fakta menyedihkan apabila anak-anak yatim Palestin yang mengharapkan perlindungan dan kasih sayang. Seorang anak yatim perempuan berusia 6 tahun yang menangis teresak-esak apabila meminta Dr Jamnul membawanya pulang ke Malaysia. Itu adalah satu tangisan yang mewakili beribu tangisan anak-anak Palestin yang inginkan kebebasan menjalani hidup secara normal.

Kata Dr Jamnul memang mustahil dia untuk berperang seperti Hamas kerana beliau tidak tahu langsung menggunakan senjata dan teknik peperangan. Dia cuma tahu tentang ilmu perubatan yang digunakan untuk menyelamatkan mangsa tembakan, bom dan sebagainya.

Aku pernah terfikir untuk menjadi tenaga sukarelawan membantu mangsa-mangsa peperangan sejak berusia awal 20-an tidak kira samada di Afghanistan, Iraq, Palestin dan negara-negara lain kerana aku tiada ilmu perubatan dan peperangan. Aku hanya ada sedikit ilmu agama. Mungkin tenagaku boleh digunakan sebagai pembantu perubatan, tenaga penagajar dan sebagainya. Ia hanya terkubur begitu sahaja kerana komitmen terhadap pelajaran dan aku tidak tahu saluran yang harus dituju untuk merealisasikannya.

Pesan terakhir Dr Jamnul cara untuk membantu Palestin adalah dengan:

1. Berhenti merokok kerana tahun 2008 sahaja rakyat Malaysia sahaja telah menyumbangkan sebanyak beberapa 16 billion ( jika tidak silap pendengaran ). Jika ketagih sangat tukarlah kepada rokok daun. Itu pun jika tetap tidak sayangkan badan.

2. Boikot barangan yang menyumbangkan dana kepada Israel dan Amerika seperti Kfc, milo, coca cola dan sebagainya dan mengubah kepada barangan tempatan seperti Rfc, cola radix, coco radix dan sebagainya. Tiada alasan lagi untuk memboikot barangan itu.

Sewaktu heboh isu Palestin 2 dan 3 bulan lalu kuamati Kfc dan Mcd suram tanpa pengunjung. Baru-baru ini kukunjung kembali ke shopping kompleks tersebut kedua-dua restoran makanan segera itu kembali sesak dengan pengunjung terutama yang beragama islam.

Jelaslah di sini rakyat Malaysia akan panas apabila sesuatu isu itu meletus hebat yang dipaparka media. Jika ia sunyi di media walau hakikatnya tetap bergolak maka rakyat Malaysia pun turut sama reda dan lupa. Ia berlaku kerana kita tetap aman dan bebas menjalani kehidupan.

Marilah kita sama-sama pejamkan mata seketika andaikan diri berada di Gaza mendengar jet-jet pejuang berlegar di udara. Mendengar tembakan peluru. Mendengar letupan bom. Bingitkan telinga mendengar jeritan dan raungan tangisan anak-anak kecil dan wanita lari ketakutan dari serangan Yahudi tidak berhati. Melihat mayat-mayat dan darah bergelimpangan merata-rata tanah dan jalanraya. Merenung bangunan yang ranap menyembah bumi runtuh dibedil.

InsyAllah itu semua cuma sekadar seketika menjadikan kita seperti mereka agar dapat membantu mereka tersenyum semula di atas muka bumi seperti senyuman kita. Walau hakikatnya senyuman syuhadak lebih bermakna sebagai jaminan syurga melalui lambaian bidadari yang dibuka hijab oleh Allah Taala sebelum meninggalkan dunia.


2 comments:

SOHAINA MOHD SALLEH berkata...

KITA KENA SEBARKAN DAKWAH SUPAYA JAUHI ROKOK,CAMNER YEKK...TENGAH FIKIR NIH

Tanpa Nama berkata...

tu la akak...

sy pernah berhujah dengan ust ketika di Mesir dlu ttg rokok ni..

bila dah org mengaji kitab sendiri mempertahankan benda haram ni yang tak mengaji lagilah...

sy pernah perli ust di maktab yg merokok siap melenting lagi...

susah tul la...

kita mmg pndai menasihati org namun bila sesuatu yg haram menjadi amalan kita dah tak nampak buruknya...

mari kita sama2 pk...

akak ada dalil naqli dan aqli bg ek?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...