? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 16 Mac 2009

Api...api...api....

" Akak cepat akak, api makin marak," jerit bekas ahli bait 'Nuha Amani' selaku exco kebajikan anak-anak melayu di Iskandariah.

Aku risau dan gelabah tapi bukan memikirkan keselamatan diri. Aku fikirkan 2 buah kotak kitab dan barang yang telah dilaza'ah ( selotapkan ) untuk dikargo menggunakan kapal laut. Bagaimanalah jika kotak-kitab itu hangus dijilat api yang tidak mengenal barang dan sampah.

" Kejap....kejap i'm coming," sahutku dalam hujan asap yang menyesakkan kerongkong. Kucapai beg galas dan diisi dengan duit tiket flight yang masih belum berbayar. Handset yang terletak atas katil jua kucapai malah sempat mengambil handset ahli bait yang terletak atas sofa di ruang tamu. Kira-kiranya nak jadi heroin lah menyelamatkan barang orang. Selaku musyrifah ( ketua rumah dan akak di rumah itu, aku bertanggungjawab akan keselamatan anak buah dan barang mereka.
" Akak cepatlah, diorang semua dah turun," seru Tini anak Selangor yang menjadikan markas sebagai rumahnya kerana komitmen terhadap jawatan yang disandang.

Sekilas kupandang Tini hanya menutupi kepalanya dengan tuala kerana darurat untuk menyelamatkan diri. Aku mencari kasut dalam timbunan kasut di rak tepi pintu.
" Pakai sajalah kasut siapa pun akak," pinta Tini dalam nada cemas.

Jumpa akhirnya kasut berzip dan bertumit yang kubeli di Mesir itu yang kurasakan seperti polis wanita apabila berjalan dengan memakainya.

Terkocoh-kocoh aku dan Tini keluar dari rumah dan menuruni tangga menuju ke bawah. Sampai ke tingkat 2 remaja lelaki arab iaitu tuan punya rumah yang terbakar menyuruh kami segera turun dalam bahasa amminya ( bahasa pasar ) dengan muka bersalahnya,

" Bi sur'ah ya mailizi, inzil hena ( cepat orang Malaysia, turun di sini )

Sambil kaki memijak tangga imarah ( bangunan ) aku sempat

mendengar remaja itu dimarahi mama-mama ( makcik-makcik ) di situ di samping jerik pekik orang-orang arab bangunan yang aku dan sahabat duduki dan bangunan-bangunan bersebelahan.

Kami menuju ke arah sahabat yang sudah ada di bawah. Kudengar tangis dan sedu sedan mereka. Baru kusedar rupanya Tini juga menangis. Kami berpelukan sambil menenangkan perasaan masing-masing. Entah kenapa mata aku ini degil hendak menitiskan air lagak seperti kebiasaannya. Kejauhan tiga sosok yang kukenali menghampiri. Pakcik Harun, Imran dan Jiman sudah datang. Barangkali ada di antara kami yang menelefon agakku. Patutlah aku call Jiman handset dia busy.

Dalam kebingitan begitu tiba-tiba sahabatku menegur,

" Akak sempat pakai niqob ( purdah ), siap ada jarum lagi."

" Ahh...sempat aje," jawabku ringkas tersenyum memandang kaki yang juga sempat berstoking sambil mencari handset Syida dalam beg dan memberikan kepadanya.

" Lah, akak ni Syida tak sempat nak pikirkan benda-benda ni," Syida yang kukenali sejak di Kusza mengerutkan dahi kehairanan.

" Entah, akak nampak akak ambil aje la," kataku selamba sesuai dengan trademark sejak di Kusza iaitu 'slamber_ieman'.

Ketika itu aku sempat bersyukur kerana jubah yang akan dipakai untuk pulang ke Malaysia nanti sudah dihantar ke rumah teman untuk diubahsuai sesuai dengan saiz orang Malaysia. Jika tidak mungkin baju itu akan turut hangus.

Setelah beberapa penduduk menelefon, bomba pun datang memadamkan api yang tidak sempat menjilat seluruh rumah remaja lelaki arab yang diceritakan mama (tuan rumah sewa) bahawa puntung rokok terjatuh atas permaidani dalam bilik remaja itu ketika dia tertidur semasa menghisap rokok ( tu la antara keburukan merokok..hehe)

Malam kebakaran tersebut adalah malam kami serumah ingin meraikan majlis perpisahan dengan mengadakan sedikit jamuan. Kira-kiranya kebakaran itu berlaku selepas ahli bait selesai membakar sate. Mulanya aku ingat kebakaran tersebut berpunca dari api sate kami. Masalah pula hendak menjawab kepada tuan rumah jika berpunca dari rumah kami.

Mujurlah jamuan perpisahan itu tetap berlangsung seperti yang dirancang. Sahabat-sahabat yang diundang juga hadir menjamu selera walaupun kuah kacang dan kuah lontong hanya dibuat selepas kekecohan kebakaran. Menu-menu yang dirancang tersedia seperti yang dirancang. Malah semua berpuas hati dengan masakan ahli bait Nuha Amani ( aku pegi beli barang aje )

Malam itu aku bertekad untuk berjaga demi memantau api yang dipadam tadi marak kembali atas nasihat ketua pakdam ( pelajar Malaysia yang sudah berkahwin ). Namun, aku terlelap jua. Buka mata sahaja Subuh sudah membuka tirainya. Syukurlah kami semua masih hidup menghirup bau sungai Nil dan dapat pulang ke Malaysia menghirup lumpur jelapang.

* Kenangan yang terindah adalah kenangan yang sedikit mengeletek hati dengan adegannya
yang mengandungi hikmah yang tidak dapat dibaca serta merta. Sesungguhnya ia
pengajaran yang tidak terhitung nilainya sebagai album dan pedoman di masa hadapan.

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

best lorr..name jiman, imran ngn p.cik harun termaktub dlm blog k.no ni...inilah antara kenangan yg x mungkin di lupakan semasa dirantauan...x semua org dpt pengalaman sama mcm yg kite dpt...melihat pak2 arab mengangkat sebijik kereta dgn kudrat 4 lelaki, org melayu x terangkat agaknye...

eva berkata...

yup betul tue..syukurlah kita terpilih untuk melihat,melalui dan merasai pengalaman di sana..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...